Marta Kosecka

adwokat

Prowadzę Kancelarię Adwokacką w Gdyni. Na co dzień doradzam przedsiębiorcom w zakresie szeroko pojętego prawa gospodarczego i handlowego, a także prawa pracy. Posiadam bogate doświadczenie w obsłudze podmiotów gospodarczych.
[Więcej >>>]

Współpraca Wzory i porady

Do czego potrzebny jest Ci adwokat? [blogowe podsumowanie roku]

Marta Kosecka30 grudnia 2018Komentarze (0)

Niepostrzeżenie nadszedł przedostatni dzień roku 2018.

Cały grudzień, jak i same Święta minęły jak zwykle stanowczo zbyt szybko i już za chwilę powoli wracać będziemy do normalności. Zanim to jednak nastąpi, zmienimy cyfrę z 8 na 9, a równocześnie w górę polecą korki od szampana 😉

Okres świąteczno-noworoczny to jednak także czas wszelakich podsumowań i ja także chciałabym z takiej nadarzającej się okazji do podsumowania ostatnich 12 miesięcy skorzystać.

Kto pamięta o czym był pierwszy tegoroczny wpis? A o gramaturze potraw w menu. Wtedy tego nie wiedziałam, ale ten wpis okazał się absolutnym hitem. Przeczytało go tysiące z Was i obecnie znajduje się w pierwszej 5. najchętniej czytanych wpisów w ciągu całej mojej blogowej kariery.

W sumie w tym roku napisałam dla Was 31 wpisów, nie licząc tego, który właśnie czytasz.

Jeżeli miałabym wskazać tematy najważniejsze dla branży gastronomicznej, bez chwili wahania wymieniłabym dwa absolutnie ważne dla branży gastronomicznej wydarzenia . Mundial w Rosji oraz wejście w życie RODO. Tak się złożyło, że zaraz po rozpoczęciu stosowania RODO (25 maja 2018 roku), mijał termin wysyłania zgłoszeń na uzyskanie zgody sygnałowej pozwalającej na transmisję Mundialu w Twojej restauracji (31 maja 2018 roku), choć ilość zgłoszeń spowodowała, że termin ten najpierw został przedłużony, a ostatecznie wysyłanie zgłoszeń zostało otwarte bezterminowo.

Blog przeżywał wtedy istne oblężenie, o czym najlepiej świadczy fakt, że pierwszy raz w historii zawiesił się serwer 😉

Przy okazji Mundialu niestety po raz pierwszy miałam okazję spotkać się z dość zmasowaną krytyką. Wielu restauratorów uważało, że skoro płaci abonament RTV albo opłatę abonamentową dla którejś z platform telewizyjnych bądź telewizji kablowych, nie musi uzyskiwać jakichkolwiek dodatkowych zgód na transmisję Mundialu, co zdarzało się im napisać mi dosyć dosadnie w wiadomościach prywatnych bądź nawet przekazywać telefonicznie, zarzucając przy tym współpracę z TVP i naciąganie ludzi na koszty 😉 Niczym nie zrażona, odniosłam się do tych twierdzeń w kolejnym z cyklu wpisów dotyczących mundialowej tematyki.

Wpisy dotyczące Mundialu, choć ten już dawno za nami, nie do końca straciły jednak na aktualności, gdyż wiele z informacji zawartych w tych wpisach może z powodzeniem odnosić się do transmisji innych wydarzeń sportowych w Twojej restauracji.

W temacie RODO zaś.. jego wdrażanie potrwa pewnie jeszcze przez długie miesiące i lata. Jeżeli mam być z Tobą zupełnie szczera, branża gastronomiczna nie jest jeszcze dostatecznie przygotowana na stosowanie przepisów mających na celu ochronę danych osobowych (i nie chodzi mi tutaj wyłącznie o RODO, bo przecież przed RODO też była ustawa, która powinna być stosowana) i ciągle wiele jest w tym temacie do zrobienia, niestety często uważamy, że ochrona danych osobowych restauracji się nie tyczy, dlatego też staram się sukcesywnie ten nieprawdziwy mit obalać w swoich wpisach. Jeżeli masz pracowników albo przekazujesz jakiekolwiek dane osobowe swojej księgowej, nie wchodząc nawet głębiej w strukturę organizacyjną Twojej restauracji i nie wnikając, jakie inne dane osobowe gromadzisz, musisz stosować przepisy RODO.

Tak więc RODO na pewno pozostanie tematem aktualnym również w roku 2019, a tematów na wpisy na pewno mi nie zabraknie, wraz z wdrażaniem RODO w każdej kolejnej restauracji pojawia się bowiem co najmniej jeden nowy ciekawy problem praktyczny, warty opisania na blogu, chociażby jeden z nich opisywałam w niedawnym wpisie.

Ale że nie samym RODO człowiek żyje, w drugiej połowie roku przygotowałam dla Ciebie wiele ciekawych tematów takich jak prawo składania reklamacji w restauracji, nieuczciwa reklama i inne nieuczciwe praktyki rynkowe, kasa fiskalna w gastronomii, opłaty ZAIKS w umowie o organizację przyjęcia weselnego czy rozpowszechnianie wizerunku gości swojej restauracji.

Nie pominęliśmy oczywiście zmian, jakie miały miejsce w prawie, a dotyczyły chociażby wprowadzenia zapisów odnośnie monitoringu w miejscu pracy do Kodeksu pracy czy omówieniu planowanych zmian w zakresie wprowadzenia elektronicznych kas fiskalnych.

I tak zrobię to, przyznam się też do największej blogowej porażki roku, a więc wpisu o zatrudnianiu cudzoziemców. W zamyśle był cały cykl artykułów na ten temat, ale niespodziewanie niskie statystki tego wpisu spowodowały, że trochę się zniechęciłam, być może wrócę do tego tematu, nie wykluczam, ale póki co postanowiłam temat zarzucić.

Niezmiennie zachęcam Cię również do przeczytania dwóch części wywiadu z Mikołajem Lechem, rzecznikiem patentowym, prowadzącym bloga na temat prawnej ochrony znaków towarowych [przeczytasz je tu i tu].

Trochę Wam tutaj podlinkowałam. Ciekawe czy jest tu ze mną ktoś, kto wszystkie te wpisy przeczytał na bieżąco? 😉

A co z działalnością okołoblogową?

Przez cały mijający rok niezmiennie trwała moja współpraca z miesięcznikiem Szef Kuchni Gastronomicznej. Udało mi się opublikować 12 artykułów, z których większość dostępna jest nie tylko w wersji papierowej, ale także na stronie www gazety.

Dwukrotnie miałam także okazję spotkać się z Wami na targach gastronomicznych, w marcu w Warszawie oraz w listopadzie w Krakowie, a już teraz mogę Wam zdradzić, że już  w lutym 2019 roku będzie kolejna okazja do spotkania na targach w Gdańsku.. Już teraz serdecznie Was zapraszam 🙂

W sierpniu udzieliłam także wywiadu Rafałowi Chmielewskiemu. Rozmawialiśmy o blogu, o Kancelarii, o zawodzie adwokata, pasjach, marzeniach na przyszłość. Całość wywiadu nadal dostępna jest pod tym linkiem.

Ale współpraca z Szefem Kuchni nie była moją jedyną aktywnością dziennikarską. Gościnnie, opublikowałam również dwa artykuły dla czasopisma Nowości Gastronomiczne, w tym jeden w wydaniu specjalnym poświęconym podsumowaniu zmian prawnych dotyczących branży gastronomicznej w roku 2017.

Drugi zaś artykuł poświęcony był.. no właśnie.. jeżeli uważnie przeczytałeś tytuł tego wpisu, to wiesz już że miało być to nie tylko podsumowanie roku.. a zatem drugi z tych artykułów miał odpowiedzieć na pytanie:

czy i dlaczego warto w gastronomii (i nie tylko) współpracować z adwokatem? 

Robiąc podsumowanie pomyślałam zaś, że warto, abym i Tobie napisała o tym choć parę zdań.

Czy zatem warto? W czym w działalności Twojej restauracji może pomóc  Ci adwokat?

Nie będę pisała o pomocy na etapie postępowania sądowego, bo to oczywiste. Jeżeli myślisz jednak, że adwokat przyda Ci się dopiero kiedy ktoś skieruje przeciwko Tobie pozew albo Ty zdecydujesz się na wniesienie takiego pozwu, postaram się poniżej przekonać Cię, że taka współpraca może mieć o wiele szerszy wymiar.

Jeżeli masz pracowników, wiesz już pewnie, że jest cała gama problemów, które mogą się pojawić. Zarówno na etapie zawierania umowy o pracę, rozwiązywania takiej umowy, korzystania z uprawnień pracowniczych i egzekwowania pracowniczych obowiązków. Sztandarowym przykładem działań adwokata jest na pewno sporządzenie właściwych wzorów dokumentów pracowniczych, w tym regulaminu pracy czy klauzuli poufności i zakazu konkurencji, ale pytań pojawiających się w związku z problemami z pracownikami jest naprawdę niewyczerpanie wiele.

Jeżeli organizujesz wesela i inne przyjęcia okolicznościowe, z pewnością potrzebujesz nie tylko dobrej umowy, ale także pomocy na etapie negocjowania poszczególnych umów, a także na wypadek problemów pojawiających się już na etapie wykonania umowy. Do tego dochodzą wszelkiego rodzaju inne umowy, nie tylko te zawierane z klientami restauracji, ale także z podwykonawcami, ekipami remontowymi, umowy na wynajem lokalu gastronomicznego, etc.

Jeżeli potrzebujesz wdrożyć RODO, zastanawiasz się czy możesz opublikować zdjęcie Twoich gości, ktoś dopuścił się przeciwko Tobie czynu nieuczciwej konkurencji, masz problem z ZAIKS-em, SANEPID-em, a nawet kiedy nie jesteś pewien czy Twoje menu jest zgodne z wymogami prawa, warto poradzić się adwokata.

Jeżeli chcesz opublikować konkurs na Facebooku (wpis ten temat temat już niedługo pojawi się na blogu), zastanawiasz się nad zasadnością reklamacji i chcesz sporządzić mocną odpowiedź na nią, potrzebujesz pomocy w uzyskaniu zezwolenia na sprzedaż alkoholu lub w trakcie kontroli w tym zakresie albo zastanawiasz się czy stosujesz prawidłowe stawki podatkowe, śmiało pytaj o to adwokata.

Jeżeli w końcu chcesz mieć pewność, że jesteś na bieżąco ze zmianami prawnymi i nic Cię nie ominie, bądź w kontakcie z adwokatem.

Nie są to rzecz jasna wszystkie obszary, w których może pomóc Ci adwokat. Tak jak nieprzewidywalne jest życie, tak często zaskakują nas problemy prawne, z którymi musimy się zmierzyć. Odpowiedzi i rozwiązania szukamy jednak tak długo, dopóki nie znajdziemy optymalnego dla Ciebie rozwiązania, wskazując przy tym na wszystkie ryzyka i korzyści, z jakimi może wiązać się jego zastosowanie.

Słowem – mam nadzieję, że chodź trochę udało mi się Ciebie przekonać, że . . . adwokat przydaje się w życiu 🙂

Jeżeli chcesz skorzystać z pomocy prawnej, zapraszam Cię do kontaktu:

tel.: 507 025 782e-mail: kontakt@adwokatkosecka.pl

{ 0 komentarze… dodaj teraz swój }

Dodaj komentarz

Wyrażając swoją opinię w powyższym formularzu wyrażasz zgodę na przetwarzanie przez Kancelaria Adwokacka Adwokat Marta Kosecka Twoich danych osobowych w celach ekspozycji treści komentarza zgodnie z zasadami ochrony danych osobowych wyrażonymi w Polityce Prywatności

Administratorem danych osobowych jest Kancelaria Adwokacka Adwokat Marta Kosecka z siedzibą w Gdyni.

Kontakt z Administratorem jest możliwy pod adresem kontakt@adwokatkosecka.pl.

Pozostałe informacje dotyczące ochrony Twoich danych osobowych w tym w szczególności prawo dostępu, aktualizacji tych danych, ograniczenia przetwarzania, przenoszenia danych oraz wniesienia sprzeciwu na dalsze ich przetwarzanie znajdują się w tutejszej Polityce Prywatności. W sprawach spornych przysługuje Tobie prawo wniesienia skargi do Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych.

Poprzedni wpis:

Następny wpis: