Konkurs na profilu w mediach społecznościowych restauracji.

Marta Kosecka02 marca 2019Komentarze (0)

Obiecałam Ci już dwa tygodnie temu, co ja mówię – obiecałam to już w ostatnim wpisie zeszłego roku, że niedługo napiszę Wam coś więcej o organizowaniu konkursów na profilach społecznościowych restauracji.

Celowo używam przy tym zwrotu profile społecznościowe bo nie mam na myśli tylko Facebook’a, ale m.in. także Instagram, gdzie ostatnio przeniosła się istotna część zaangażowania naszych Klientów.

Skoro o tym piszę pewnie już domyślasz się, że organizacja takiego konkursu będzie wiązała się ze spełnieniem jakichś określonych wymagań prawnych i w istocie tak jest!

Zacznę może od samej definicji konkursu i loterii, która będzie kluczowa przy odpowiedzi na pytanie, którą z tych konstrukcji powinieneś stosować na profilu swojej restauracji. Postaram się jednak uniknąć skomplikowanych definicji i postanowień Kodeksu cywilnego i ustawy o grach hazardowych (tak, dokładnie, grach hazardowych), tu mam nadzieję uwierzycie mi na słowo, skupiając się wyłącznie się na tych cechach obydwu, które są dla Ciebie istotne.

Konkurs zatem wyróżnia się tym, iż jego zwycięzcą musi uczestnik, który najlepiej w ocenie jury, czyli Twoim bądź Twoich pracowników, poradzi sobie z zadaniem konkursowym. Powinien więc wygrać najlepszy, który odpowie na wymyślone przez Ciebie zadanie – może to być dodanie opisu do zdjęcia, wymyślenie nazwy dania, przesłanie najlepszego zdjęcia czy odpowiedź na zadane przez Ciebie pytanie – ale uwaga powinno to być autentyczne pytania o jakimś tam stopniu trudności, a nie pytanie, na które każdy zna odpowiedź, wtedy będzie to..

losowanie, które wyróżnia się tym, że nie ma żadnych obiektywnych kryteriów, którymi możemy kierować się przy wyborze zwycięzcy. Po prostu mamy pewną pulę osób, które chcą w nim wziąć udział i wybieramy losowo jedną bądź kilka osób.

Główna różnica sprowadza się zatem do tego czy o wyniku decyduje loteria, los, przypadek czy są jednak jakieś obiektywne różnice, które pozwolą Ci wyłonić zwycięzcę.

Odróżnienie konkursu od loterii ma też inną poważną konsekwencję. Loteria podlega bowiem uregulowaniom ustawy o grach hazardowych, co powoduje, iż jej organizacja wiąże się z koniecznością spełnienia co najmniej kilku wymogów formalnych, takich ja uzyskanie zezwolenia czy konieczność wniesienia odpowiedniej opłaty, dlatego też w dalszej części artykułu skupię się wyłącznie na konkursach, loterie są bowiem zdecydowanie mniej popularną formą promocji, kiedy już ktoś decyduje żeby wszelkie prowadzone przez niego działania były zgodne z prawem.

Dlatego też chcąc zorganizować akcję promocyjną typu polub-oznacz-udostępnij albo słynne instagramowe rozdanie, zastanów się, czy nie uzupełnić jej o dodatkowy, obiektywny warunek, który pozwoli Ci wybrać, a nie wylosować laureata.

Ale dość o loterii, przejdźmy do konkursu..

Postaram się zatem wypunktować poniżej najważniejsze informacje dotyczące konkursu, o których powinieneś bezwzględnie pamiętać:

  • pierwsza i najważniejsza informacja, jego organizacja nie musi być nigdzie zgłaszana,
  • konkurs jest przyrzeczeniem publicznym, obiecujesz nagrodę i jego laureat ma prawo domagać się wydania nagrody nawet na drodze sądowej,
  • z wielu względów zasady konkursu powinny być opisane w regulaminie dostępnym dla jego uczestników czy też szerzej, osób które zastanawiają się czy wziąć w nim udział, wymienię jedynie kilka przykładowych: określenie precyzyjnych zasad wyłonienia zwycięzcy, określenie kto jest organizatorem konkursu, zawarcie klauzuli informacyjnej dotyczącej przetwarzania danych osobowych, określenie nagród oraz ram czasowych konkursu, przeniesienie praw autorskich,
  • żeby wykazać wypełnienie obowiązków związanych z RODO, powinieneś korzystać przy organizowaniu konkursów z dedykowanych do tego aplikacji, które pomogą Ci uporządkować chociażby właśnie zebrane zgody na przetwarzanie danych osobowych.

A dane osobowe? RODO?

Regulamin, o którym pisałam nieco wyżej powinien zawierać klauzulę informacyjną RODO, powinieneś również pamiętać o tym, aby zbierać jak najmniejszy zakres danych osobowych, zazwyczaj w przypadku samego udziału w konkursie wystarczy imię i nazwisko, zaś dopiero w przypadku jego laureatów powinniśmy pobrać dodatkowe dane w postaci adresu, numeru kontaktowego czy numeru PESEL.

Co do samej podstawy prawnej zbierania danych osobowych – najbezpieczniej będzie jednak uznać, że wymagane jest do tego uzyskanie zgody jego uczestnika, sama podstawa i cel zbierania danych powinny zaś zostać określone w regulaminie.

Jeszcze podatki..

Niestety, ale podatki nas nie ominą. Mało tego, w przypadku organizowanych przez Ciebie  opisywanych tu konkursów nie ma zastosowania żadna kwota wolna od podatku. Kwota wolna od podatku w wysokości 2.000 złotych ma bowiem zastosowanie wyłącznie wówczas, gdy konkursy są emitowane (ogłaszane) i organizowane przez środki masowego przekazu (prasa, radio, telewizja), są to konkursy z dziedziny nauki, kultury, dziennikarstwa lub sportu, a także nagród związanych z premiową sprzedażą towarów lub usług.

Niestety, organizowany przez Ciebie konkurs nie spełnia powyższych przesłanek (przede wszystkim uznaje się, że to Ty jesteś jego organizatorem, nie będąc jednocześnie środkiem masowego przekazu), co powoduje, iż zwycięzca zobowiązany będzie zapłacić podatek w wysokości 10% wartości nagrody.

W doktrynie pojawiają się co prawda poglądy przeciwnie, które wskazują iż taka praktyka jest nieprawidłowa, a nagrody w konkursach organizowanych w Internecie jak najbardziej powinny korzystać z kwoty wolnej od podatku. Nie jest to jednak stanowisko dominujące i urzędy skarbowe często mają odmienne zdanie w tej kwestii, dlatego też chcąc zastosować kwotę wolną od podatku, zawsze powinieneś najpierw wystąpić z wnioskiem o wydanie indywidualnej interpretacji prawa podatkowego w tej sprawie, o której niewątpliwych zaletach pisałam Ci w ostatnim wpisie.

Jest to tym istotniejsze, iż niedopełnianie obowiązków związanych z odprowadzeniem podatków najzwyczajniej w świecie może zostać uznane za przestępstwo skarbowe.

.. i warunki serwisu, w ramach którego konkurs organizujemy

Co ważne, zazwyczaj nie organizujesz konkursu na swojej własnej platformie, ale za pośrednictwem mediów społecznościowych czy platformy blogowej, dlatego powinieneś zwracać uwagę również na regulamin tego serwisu i stawiane w nim warunki organizacji konkursów. Facebook przykładowo wymaga, aby stworzyć regulamin konkursu i umieścić w nim informację, iż nie jest on organizatorem konkursu i nie bierze za niego odpowiedzialności, dodatkowo również zobowiązuje Ciebie jako jego organizatora do zapewnienia,  aby konkurs był całkowicie zgodny z obowiązującymi przepisami prawa.

Co jeszcze ważniejsze, a czego pewnie wielu z Was nie wie, Facebook zakazuje wykorzystywania prywatnych stron osi czasu na potrzeby konkursów, zakazane jest stosowanie rozwiązań typu „udostępnij na swojej osi czasu„, „udostępnij na osi czasu znajomego„, „oznacz w poście znajomych, aby wziąć udział w konkursie„.

Dodatkowo musimy pamiętać, że o ile jest duża szansa, że sam serwis pewnie sam z siebie nie zareaguje, uprzejmie mogą mu o tym donieść inne „dobre dusze”, a wówczas serwis może podjąć różnego typu działania – od usunięcia postu aż do usunięcia konta.

*

Organizacja konkursów jest bardzo skuteczną formą promocji restauracji. Istnieją jednak pewne obostrzenia i wymogi, o których powinieneś pamiętać organizując taki konkurs. Tylko wtedy bowiem i Ty będziesz spokojny o to, że nie podejmujesz działań niezgodnych z prawem i promocja restauracji nie zostanie w żaden sposób zakłócona i uczestnicy organizowanego przez Ciebie konkursu będą mieli pewność, kto gromadzi ich dane osobowe, że dane te są bezpieczne, a przede wszystkim będą wiedzieli na jakich zasadach zostanie wyłoniony zwycięzca 🙂

I najważniejsze – jeżeli zorganizujesz jeden taki konkurs  – przygotujesz wzór regulaminu i dopilnujesz innych wymogów, organizacja każdego kolejnego konkursu będzie już o wiele prostsza, wystarczy już tylko zastosować znane wskazówki, zaś w samym wzorze regulaminu zmienić jedynie aktualne dane – o czasie jego trwania, zasadzie wyłonienia zwycięzców.

*

Zdaję sobie sprawę z tego, że część z Was czytających ten wpis pomyśli sobie, że znacząco przesadzam, a moje apokaliptyczne myśli o przestępstwach skarbowych czy kontrolach PUODO zakrawają o paranoję. No bo jaka jest wartość nagrody, od której w takim przypadku należy odprowadzić podatek skoro do wygrania jest dwudaniowy obiad dla dwóch osób? Jakie jest zagrożenie, że ktoś będzie skarżył, że musiał przekazać Ci swój PESEL, mimo iż nie był zwycięzcą?

W obu przypadkach pewnie niewielkie.

Ale idąc tym tropem możemy zdyskredytować w zasadzie każdy ciążący na Tobie jako restauratorze wymóg prawny. No bo dlaczego skoro ktoś chce zawrzeć z Tobą umowę na organizację przyjęcia okolicznościowego i jest zadowolony z Waszej współpracy, miałby skarżyć się do UOKiK, że Twoja umowa na organizację przyjęć jest naszpikowana klauzulami niedozwolonymi. Dlaczego miałbyś się przejmować jakimś tam prawem do reklamacji, skoro wartość ewentualnego roszczenia z pewnością będzie nie za wysoka, zważywszy na dochody restauracji?

A jednak takie przypadki się zdarzają. I to coraz częściej.

Konsekwencją zaś takich skarg mogą być nie tylko przykre skutki prawne – kontrola podatkowa, UOKiK, rzecznika praw konsumentów, PIH czy PUODO, ale także jeszcze bardziej chyba przykre skutki wizerunkowe.

Nie dalej jak wczoraj grupami gastronomicznymi na Facebook’u wstrząsnęła wiadomość o praktykach stosowanych w jednej z warszawskich, włoskich restauracji. Tak.. chodzi o tę restaurację, która karała pracowników za niskie oceny w Internecie oraz zapomniała podpisać z pracownikami umowy 😉 Śmiem stwierdzić, że straty jakie ta restauracja poniosła będą miały długofalowe skutki.

Dlatego prowadząc restaurację powinniśmy dbać o wszystkie detale – dobrą kuchnię, produkt, atmosferę, zgraną ekipę pracowników, ale także detale prawne, których w restauracji do zastosowania nie jest jakoś przytłaczająco dużo, ale jednak pewne wymagania są przed nimi stawiane i w dobrze pojętym interesie każdej restauracji powinno być ich wdrożenie.

Nie mówiąc już o rzeczach tak trywialnych jak umowy z pracownikami, wymienić można chociażby ochronę danych osobowych, uregulowanie odpowiedzialności pracowników (w zamian karania niezgodne z przepisami), dobrze skonstruowane umowy na organizację przyjęć czy właśnie konkursy w mediach społecznościowych.

 

PS. Alpy Julijskie, jak i cała Słowenia, w tym Lublana, są naprawdę przepiękne! 🙂

Jeżeli chcesz skorzystać z pomocy prawnej, zapraszam Cię do kontaktu:

tel.: 507 025 782e-mail: kontakt@adwokatkosecka.pl

{ 0 komentarze… dodaj teraz swój }

Dodaj komentarz

Wyrażając swoją opinię w powyższym formularzu wyrażasz zgodę na przetwarzanie przez Kancelaria Adwokacka Adwokat Marta Kosecka Twoich danych osobowych w celach ekspozycji treści komentarza zgodnie z zasadami ochrony danych osobowych wyrażonymi w Polityce Prywatności

Administratorem danych osobowych jest Kancelaria Adwokacka Adwokat Marta Kosecka z siedzibą w Gdyni.

Kontakt z Administratorem jest możliwy pod adresem kontakt@adwokatkosecka.pl.

Pozostałe informacje dotyczące ochrony Twoich danych osobowych w tym w szczególności prawo dostępu, aktualizacji tych danych, ograniczenia przetwarzania, przenoszenia danych oraz wniesienia sprzeciwu na dalsze ich przetwarzanie znajdują się w tutejszej Polityce Prywatności. W sprawach spornych przysługuje Tobie prawo wniesienia skargi do Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych.

Poprzedni wpis:

Następny wpis: