Marta Kosecka

adwokat

Prowadzę Kancelarię Adwokacką w Gdyni. Na co dzień doradzam przedsiębiorcom w zakresie szeroko pojętego prawa gospodarczego i handlowego, a także prawa pracy. Posiadam bogate doświadczenie w obsłudze podmiotów gospodarczych.
[Więcej >>>]

Współpraca Wzory i porady

Listy Gości weselnych? Masz prawo ich żądać?

Marta Kosecka20 sierpnia 2020Komentarze (0)

Listy Gości weselnych to absolutny hit ostatnich dni. Czy słusznie? Po zapowiedziach Ministerstwa, iż wesela będą rejestrowane, a Para Młoda będzie miała obowiązek przekazywania listy Gości do Sanepidu ostatecznie nic nie zostało. Tak jak takie zapowiedzi się pojawiły, tak samo szybko ucichły. A obowiązujące rozporządzenie nie wspomina o tym ani słowem. Nawet w przypadku czerwonych i żółtych stref.

Być może jednak właśnie z tych przedwczesnych zapowiedzi Ministerstwa wzięło się całe to zamieszanie. I niesłusznie krążące przekonanie o tym, że jako restaurator masz prawo, a nawet obowiązek żądać udostępnienia listy Gości przez Parę Młodą.

Choć mam podejrzenie, że jest jeszcze jedna rzecz, która może wprowadzać Cię w błąd 😉

Wytyczne dla branży ślubnej

Wspominałam już w poprzednim wpisie, iż na stronie GIS pojawiły nowe wytyczne odnośnie organizacji wesel (znajdziesz je pod tym linkiem). A link do ostatniego wpisu na temat wesel w czerwonej strefie znajdziesz tu. Dowiesz się z niego między innym, jak policzyć 150, 100 i 50 Gości weselnych? Kto powinien zostać do tego limitu wliczony, a kto może zostać pominięty.

Wracając do wytycznych. Nowe – stare wytyczne nie wnoszą w zasadzie nic nowego. Pod spodem jednak znajduje się film pt. „Wytyczne dla branży ślubnej”. I nie powiem jego treść jednak trochę mnie zbulwersowała.

To znaczy zbulwersowała mnie na tyle, że postanowiłam cześć dotyczącą RODO rozebrać na blogu na czynniki pierwsze 😉

Chodzi o fragment, który pozwolę sobie zacytować:

Właściciel obiektu, manager obiektu, łącznie z Parą Młodą,  ma obowiązek, to jest zalecenie, stworzenia i przechowywania listy Gości, na wypadek okazania odpowiednim organom jeśli dojdzie do jakiegokolwiek zachorowania, zakażenia.

OK, pomijając już fakt, że nie do końca rozumiem sformułowanie „ma obowiązek, to jest zalecenie” (czy tylko mi się wydaje, że albo ma się obowiązek albo zalecenie?), z powyższego wynika, że taka lista powinna być stworzona. W każdym przypadku, na wypadek zakażenia. Też tak to zrozumiałeś?

W dalszej części tego materiału jest nam tłumaczone że RODO tu nie obowiązuje, nie jest to sprzeczne z RODO bo.. „są rzeczy nadrzędne”. Oczywiście, że są, absolutnie się z tym zgadzam. Ale nawet te rzeczy nadrzędne muszą być umocowane w przepisach. Musi być podstawa prawna ich stosowania.

Ale to jeszcze nie wszystko 😉 Końcówka dotycząca listy Gości brzmi tak:

Nikt nie chce tych danych wykorzystywać w niesłusznej sprawie – jak to mówi mój nastoletni brak – wiadomka 😉 – i też nikt ich nie potrzebuje wcześniej niż to będzie konieczne. Para Młoda zawsze taką listę osobową posiada bo usadza chociażby Gości przy stołach i wie, kogo zaprasza. Jeśli dojdzie do zachorowania, myślę, że nie jest to żaden problem, żeby zadzwonić do Gości których się zaprasza i zapytać, kim była jego osoba towarzysząca i poprosić numer kontaktowy.

Czyli jednak.. o numer kontaktowy powinniśmy prosić dopiero jeśli dojdzie do zachorowania. Bingo! 🙂

Gdyby ktoś się mnie zapytał, nawet bez tego wprowadzającego w błąd materiału, kiedy można żądać przekazania listy Gości wraz z numerami telefonów, tak właśnie bym odpowiedziała.

Para Młoda może, a nawet powinna – jest faktycznie takie zalecenie w wytycznych GIS, o czym napiszę jeszcze poniżej – stworzyć sobie taką listę. Imię, nazwisko i telefon kontaktowy. Choć pewnie w pół godziny będzie w stanie stworzyć taką listę już po weselu. Dopóki natomiast nie ma podejrzenia zakażenia nikt nie może od Pary Młodej żądać przekazania takiej listy.

Ale wiesz co? Ja się w ogóle nie dziwię, że już nie wiesz. Żądać tej listy czy nie? Jest obowiązek czy zalecenie? Żądać jej zawsze? Czy dopiero jak pojawi się podejrzenie zakażenia?

Wytyczne, które z założenia mają pomóc, wprowadzają jeszcze więcej zamieszania. Rządzący zapowiadają coś na konferencji prasowej, po czym nie znajduje to przełożenia w obowiązujących przepisach. Cyrk, wiem. Niestety.

Dlatego, po prostu, zaglądaj na bloga 🙂 I pamiętaj, że prawnik to nie ostatnia deska ratunku, a pierwsza potrzeba! A o tym dlaczego potrzebny jest Ci adwokat, możesz przeczytać pod tym linkiem 😉

Kto to jest ORGANIZATOR?

Ale teraz uwaga! Następne zdanie może Cię zaskoczyć.

Ty jako restaurator co do zasady w ogóle nie będziesz potrzebował tej listy.

Przecież jeżeli doszłoby do zakażenia, Para Młoda przekazuje listę Gości Sanepidowi. To właśnie Sanepid prowadzi dochodzenie epidemiologiczne. Moim zdaniem, restauracja może potrzebować tej listy tylko w wypadku, kiedy okaże się, że ognisko powstało wśród pracowników restauracji lub ewentualnie na weselu/przyjęciu, które odbyło się wcześniej. A nawet wtedy w mojej ocenie wystarczające jest wskazanie danych Pary Młodej i to ona udostępni Sanepidowi listę Gości.

Nie przypisuj sobie niepotrzebnie roli organizatora wesela 😉 Organizatorem co do zasady jest niezmiennie Para Młoda. Ty jako restaurator występujesz w tej sytuacji jako usługodawca. No bo czy zespół muzyczny albo fotograf również powinien pobierać takie listy Gości? Oczywiście, że nie.

Taką listę ma mieć Para Młoda jako organizator. I w razie potrzeby przekazać ją Sanepidowi, jako organowi uprawnionemu do podejmowania dalszych czynności.

Cytując wytyczne:

Wytyczne dla organizatorów imprezy:

Dysponowanie pełną listą Gości i obsługi imprezy wraz z kontaktami do udostępnienia w razie potrzeby organom Państwowej Inspekcji Sanitarnej.

A jeżeli chcesz przeczytać więcej o tym, kto jest organizatorem wesela, kliknij w ten link. Przeniesie Cię on do wpisu o ZAIKS. Pisałam tam szerzej na temat przyjmowania na siebie przez restaurację  roli organizatora wesela.

Tymczasem, chyba udało się nam ustalić, jak to jest z tą listą Gości weselnych. Podsumujmy zatem:

  1. Listę ma/powinna mieć Para Młoda.
  2. Nikt nie ma prawa żądać listy Gości weselnych nie mając uzasadnionego podejrzenia, iż doszło zakażenia koronawirusem i potrzebne jest ustalenie grona osób związanych z tym ogniskiem koronawirusa.

RODO

Skoro już wiemy jakie jest rozwiązanie zagadki list Gości weselnych, krótko postaram się wyjaśnić Ci, jak mają się do tego przepisy RODO. Być może powinnam to zrobić na początku. Wiesz jednak, że staram się na blogu przemycać przede wszystkim wiedzę praktyczną.

Na jednej z grup typu „”Wesele 2020” wyczytałam, że RODO nie ma tu nic do rzeczy bo nie  ma ono zastosowania do przetwarzania danych osobowych przez osobę fizyczną w ramach czynności o charakterze osobistym lub domowym, a organizacja wesel należy do takich czynności.

Czy tenże mój dyskutant, Pan Jan, miał rację? Trochę tak, jednak nie do końca 😉 A konkluzja musi być taka, że RODO jednak obowiązuje.

Otóż Para Młoda faktycznie działa jako osoba fizyczna, w ramach czynności o charakterze osobistym. Z tym się w pełni zgadzam. I Para Młoda może sobie w domowym zaciszu tworzyć takich list nieskończenie wiele. Ale.. jeżeli Para Młoda ma komukolwiek tę listę przekazać, nieważne czy będzie to restauracja, w której ma odbyć się wesele czy też Sanepid.. nie jest to już wówczas czynność o charakterze osobistym. Aby restauracja bądź Sanepid mogli taką listę otrzymać (wymagać jej otrzymania), musi istnieć jedna z przesłanek przetwarzania danych określonych w RODO.

Musimy wywieść z jakiegoś przepisu ten nadrzędny cel, o którym była mowa w wytycznych, albo musimy dojść do wniosku, że nie możemy przetwarzać danych osobowych.

Gdyby pojawił się zatem przepis prawny nakazujący rejestrację wesel czy też przekazywanie list Gości restauracji bądź Sanepidowi jeszcze przed dniem ich organizacji, taką podstawę stanowiłby art. 6 ust. 1 pkt c) RODO – w przypadku restauratorów i pkt e) – w przypadku Sanepidu. Na dziś, 20 sierpnia 2020 roku takiego przepisu jednak nie ma.

Ponieważ nie ma zaś obowiązku rejestracji wesel, nie ma też obowiązku udostępniania komukolwiek „na zapas” listy Gości weselnej. Jak już ustaliśmy, jeżeli prowadzisz restaurację, w której organizujesz wesela, nie możesz żądać od Pary Młodej przekazania listy Gości weselnych. Owszem, możesz poprosić aby Młodzi taką listę przygotowali. Po to, aby w razie czego szybko mogli przekazać dane Gości. Ale nie możesz wymagać, aby najpóźniej na 1 dzień przed weselem otrzymać taką listę Gości.

Ale ustaliliśmy również, że w przypadku uzasadnionego podejrzenia zakażenia koronawirusem, Sanepid ma prawo żądać przekazania listy Gości. I to właśnie na podstawie wymienionej wyżej podstawy prawnej, mianowicie, art. 6 ust. 1 pkt e) RODO. Sanepid ma bowiem w ustawie wprost przyznane uprawnienie do prowadzenia dochodzenia epidemiologicznego. W ramach tego uprawnienia zaś, w przypadku uzyskania informacji o podejrzeniach lub przypadkach zakażeń, może żądać udzielenia informacji o osobach zakażonych lub podejrzanych o zakażenie od każdego, kto takie dane posiada.

Jak więc widzisz, RODO w tym wypadku obowiązuje, a przepisy ustawowe wprost dają możliwość uzyskania określonych danych osobowych w ramach tzw. dochodzenia epidemiologicznego. Dlatego absolutnie nie możemy zasłaniać się w takim przypadku RODO.

Po co to wszystko?

A na koniec. Tak z drugiej strony.. jeżeli w ostatnich tygodniach wymagałeś takiej listy.. Powiedz mi tak szczerze, po co ona była Ci potrzebna? 😉

Nie tylko bowiem przetwarzałeś w ten sposób dane osobowe, nie mając do tego podstaw. Gromadząc taką listę, stawałeś się administratorem tych danych osobowych. A to wiąże się z przyjęciem na siebie konkretnych obowiązków. Między innymi prawidłowego zabezpieczenia takiej listy. Odpowiedzialności w razie wycieku tych danych. Ale nie tylko.. Skoro gromadzisz dane osobowe, Twoim obowiązkiem jest poinformowanie o tym osób, których dane przetwarzasz. Przyznaj się sam przed sobą, pomyślałeś o tym?

Podsumowując, wydaje mi się, że nie ma co „wychodzić przed szereg”. Gdyby – odpukać w niemalowane drewno – doszło w trakcie wesela do zakażenia i powstało w ten sposób nowe ognisko koronawirusa, niech taka lista powędruje do Sanepidu. I niech Sanepid odpowiada sobie za ten dane osobowe. Po co brać na siebie obowiązki i odpowiedzialność, skoro nikt od nas tego nie wymaga 😉

A wręcz przeciwnie, nie daje nam do takiego działania żadnych podstaw.

***

Tymczasem mam głęboką nadzieję, że temat listy Gości weselnych został  w tym miejscu porządnie wyjaśniony. I że w przeciwieństwie do wytycznych GIS, udało mi się przekazać spójny przekaz odnośnie tego kto i w jakiej sytuacji może bądź powinien tworzyć, udostępniać i żądać udostępnienia listy Gości weselnych.

Jeżeli jesteś osobą fizyczną pamiętaj, że RODO nie chroni danych osobowych bezwarunkowo. Tak często słyszymy.. nie przekażę danych, bo RODO.  To nie jest tak. RODO wymienia aż 6 przesłanek, na których można oprzeć przetwarzanie danych osobowych. Jeżeli ta przesłanka pozwala nam na przetwarzanie konkretnych danych osobowych, nie  ma przeszkód aby żądać ich podania. Ich niepodanie, przykładowo w przypadku umowy, może skończyć się zaś nawet odmową jej zawarcia. Także tak 🙂

PS. A tak na marginesie.. skoro już o danych osobowych i RODO mowa. Jeżeli już te dane zbierasz.. pamiętaj o klauzulach informacyjnych. Klauzuli informacyjnej dla Gości restauracji, udostępnionej w widocznym  miejscu w restauracji (a najlepiej także w Internecie),  dla Pary Młodej/osoby z którą zawierasz umowę na organizację przyjęcia okolicznościowego, klauzulę dotyczącą monitoringu. To właśnie w klauzuli musisz określić m.in. jaka jest podstawa przetwarzania danych osobowych czy też to komu możesz przekazać zgromadzone dane osobowe. A jeżeli potrzebujesz klauzul, możesz znaleźć je tu 🙂

Jeżeli chcesz skorzystać z pomocy prawnej, zapraszam Cię do kontaktu:

tel.: 507 025 782e-mail: kontakt@adwokatkosecka.pl

{ 0 komentarze… dodaj teraz swój }

Dodaj komentarz

Wyrażając swoją opinię w powyższym formularzu wyrażasz zgodę na przetwarzanie przez Kancelaria Adwokacka Adwokat Marta Kosecka Twoich danych osobowych w celach ekspozycji treści komentarza zgodnie z zasadami ochrony danych osobowych wyrażonymi w Polityce Prywatności

Administratorem danych osobowych jest Kancelaria Adwokacka Adwokat Marta Kosecka z siedzibą w Gdyni.

Kontakt z Administratorem jest możliwy pod adresem kontakt@adwokatkosecka.pl.

Pozostałe informacje dotyczące ochrony Twoich danych osobowych w tym w szczególności prawo dostępu, aktualizacji tych danych, ograniczenia przetwarzania, przenoszenia danych oraz wniesienia sprzeciwu na dalsze ich przetwarzanie znajdują się w tutejszej Polityce Prywatności. W sprawach spornych przysługuje Tobie prawo wniesienia skargi do Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych.

Poprzedni wpis:

Następny wpis: