Marta Kosecka

adwokat

Prowadzę Kancelarię Adwokacką w Gdyni. Na co dzień doradzam przedsiębiorcom w zakresie szeroko pojętego prawa gospodarczego i handlowego, a także prawa pracy. Posiadam bogate doświadczenie w obsłudze podmiotów gospodarczych.
[Więcej >>>]

Współpraca Wzory i porady

Podwyżka ceny menu weselnego – czy może nie doprowadzić do konfliktu z przyszłą parą młodą?

Marta Kosecka26 kwietnia 2017Komentarze (0)

Wiosna to nie tylko sezon na ogródki restauracyjne, o których pisałam Ci ostatnio (wpis możesz znaleźć pod tym linkiem). Wraz z nadejściem wiosny rozpoczyna się także sezon weselny.

Za niecały miesiąc wybieramy się więc na wesele do naszych przyjaciół. Piękne miejsce. Przyszłe pary młode nieomal biją się o jego zarezerwowanie. Wszystkie umowy o organizację wesela zawarte są z co najmniej rocznym wyprzedzeniem.

Nagle, miesiąc temu okazało się jednak, że zapisana w umowie cena za menu dla jednej osoby uległa znacznemu podwyższeniu. Właściciele argumentują, że tamte cenniki były stare, że menu ubiegłoroczne się zmieniło i już nie obowiązuje. Konieczna jest więc podwyżka ceny menu weselnego. Niestety, zastrzeżenia o podwyższeniu ceny nie ma w umowie, a wszelkie jej zmiany muszą być akceptowane przez obie strony.

I kto ma w tym sporze rację?

Wydaje się, że jednak Klienci. W takiej sytuacji, jako właściciel – nawet gdyby koszty faktycznie wzrosły – nie masz niestety prawa wymagać zapłaty dodatkowego wynagrodzenia umownego.

Stawianie pary młodej, nieprzygotowanej wobec treści zawartej umowy na dodatkowe wydatki, mimo iż mają ich już do poniesienia co nie miara – wszak wszyscy wiemy, że wesele dzisiaj to jak kupno dobrego samochodu 😉 – w takiej sytuacji wydaje się nie być najfortunniejszym rozwiązaniem.

Tym bardziej, że taka para młoda na pewno wyrobi sobie opinię na temat restauracji i jej właścicieli, a co więcej – za pomocą różnych portali z łatwością może puścić tę opinię w świat.

No dobrze, ale wszyscy wiemy, że czasem faktycznie jest tak, iż umowy są podpisywane dużo wcześniej i może pojawić się potrzeba podwyższenia cen menu.

Jako właściciel restauracji z pewnością zapytasz mnie, czy możesz jakoś zabezpieczyć się przed taką sytuacją?

Oczywiście, że tak.

Kluczowe znaczenie ma tutaj umowa. Niezwykle ważne jest, aby to właśnie umowa precyzyjnie określała, w jakiej sytuacji masz prawo do wprowadzenia podwyżki cen, jaka jest maksymalna wartość podwyżki i w jaki sposób konieczność podwyżki zostanie wykazana drugiej stronie umowy. Jeżeli przyszli nowożeńcy takie warunki zaakceptują już na etapie podpisania umowy, jesteś w pełni uprawniony do podwyższenia ceny. A co najważniejsze – nie narazi Cię to konflikt z Klientami.

To zaledwie jedno zdanie w umowie może skutecznie ochronić Cię przed ewentualnymi przepychankami słownymi z narzeczonymi, negatywnymi opiniami w Internecie czy też nieotrzymaniem części wynagrodzenia za wykonaną usługę.

Dlatego w mojej ocenie warto, aby zapis taki znalazł się w umowie 🙂

[EDIT]

Nigdy bardziej niż obecnie – w dobie trwającej nadal epidemii koronawirusa COVID-19, fali podwyżek oraz galopującej inflacji podwyżka ceny menu weselnego nie była chyba bardziej pożądana przez wielu restauratorów. A zarazem bardziej uzasadniona.

Jeżeli chcesz więc wprowadzić w swojej restauracji/domu weselnym podwyżkę ceny menu weselnego bądź innego przyjęcia okolicznościowego, ale nie wiesz jak zawiadomić o tym swoich Klientów, obawiając się o ich reakcję, przygotowałam dla Ciebie wzór pisma informującego o wprowadzanej podwyżce. Jego treść nie tylko informuje o wprowadzanej podwyżce, ale też uzasadnia dlaczego taka podwyżka jest konieczna. Z powołaniem się na dane publikowane przez GUS.

Wzór pisma dostępny jest do kupienia w moim sklepie online, pod tym -> linkiem.

Mam nadzieję, że razem absolutnie każdego uda się nam przekonać, że podwyżka ceny menu weselnego to obecnie absolutna niezbędność 🙂

Jeżeli chcesz skorzystać z pomocy prawnej, zapraszam Cię do kontaktu:

tel.: 507 025 782e-mail: kontakt@adwokatkosecka.pl

{ 0 komentarze… dodaj teraz swój }

Dodaj komentarz

Wyrażając swoją opinię w powyższym formularzu wyrażasz zgodę na przetwarzanie przez Kancelaria Adwokacka Adwokat Marta Kosecka Twoich danych osobowych w celach ekspozycji treści komentarza zgodnie z zasadami ochrony danych osobowych wyrażonymi w Polityce Prywatności

Administratorem danych osobowych jest Kancelaria Adwokacka Adwokat Marta Kosecka z siedzibą w Gdyni.

Kontakt z Administratorem jest możliwy pod adresem kontakt@adwokatkosecka.pl.

Pozostałe informacje dotyczące ochrony Twoich danych osobowych w tym w szczególności prawo dostępu, aktualizacji tych danych, ograniczenia przetwarzania, przenoszenia danych oraz wniesienia sprzeciwu na dalsze ich przetwarzanie znajdują się w tutejszej Polityce Prywatności. W sprawach spornych przysługuje Tobie prawo wniesienia skargi do Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych.

Poprzedni wpis:

Następny wpis: