Wiosna to nie tylko sezon na ogródki restauracyjne, o których pisałam Ci ostatnio (wpis możesz znaleźć pod tym linkiem). Wraz z nadejściem wiosny rozpoczyna się także sezon weselny.
Za niecały miesiąc wybieramy się więc na wesele do naszych przyjaciół. Piękne miejsce. Przyszłe pary młode nieomal biją się o jego zarezerwowanie. Wszystkie umowy o organizację wesela zawarte są z co najmniej rocznym wyprzedzeniem.
Nagle, miesiąc temu okazało się jednak, że zapisana w umowie cena za menu dla jednej osoby uległa znacznemu podwyższeniu. Właściciele argumentują, że tamte cenniki były stare, że menu ubiegłoroczne się zmieniło i już nie obowiązuje. Konieczna jest więc podwyżka ceny menu weselnego. Niestety, zastrzeżenia o podwyższeniu ceny nie ma w umowie, a wszelkie jej zmiany muszą być akceptowane przez obie strony.
I kto ma w tym sporze rację?
Wydaje się, że jednak Klienci. W takiej sytuacji, jako właściciel – nawet gdyby koszty faktycznie wzrosły – nie masz niestety prawa wymagać zapłaty dodatkowego wynagrodzenia umownego.
Stawianie pary młodej, nieprzygotowanej wobec treści zawartej umowy na dodatkowe wydatki, mimo iż mają ich już do poniesienia co nie miara – wszak wszyscy wiemy, że wesele dzisiaj to jak kupno dobrego samochodu 😉 – w takiej sytuacji wydaje się nie być najfortunniejszym rozwiązaniem.
Tym bardziej, że taka para młoda na pewno wyrobi sobie opinię na temat restauracji i jej właścicieli, a co więcej – za pomocą różnych portali z łatwością może puścić tę opinię w świat.
No dobrze, ale wszyscy wiemy, że czasem faktycznie jest tak, iż umowy są podpisywane dużo wcześniej i może pojawić się potrzeba podwyższenia cen menu.
Jako właściciel restauracji z pewnością zapytasz mnie, czy możesz jakoś zabezpieczyć się przed taką sytuacją?
Oczywiście, że tak.
Kluczowe znaczenie ma tutaj umowa. Niezwykle ważne jest, aby to właśnie umowa precyzyjnie określała, w jakiej sytuacji masz prawo do wprowadzenia podwyżki cen, jaka jest maksymalna wartość podwyżki i w jaki sposób konieczność podwyżki zostanie wykazana drugiej stronie umowy. Jeżeli przyszli nowożeńcy takie warunki zaakceptują już na etapie podpisania umowy, jesteś w pełni uprawniony do podwyższenia ceny. A co najważniejsze – nie narazi Cię to konflikt z Klientami.
To zaledwie jedno zdanie w umowie może skutecznie ochronić Cię przed ewentualnymi przepychankami słownymi z narzeczonymi, negatywnymi opiniami w Internecie czy też nieotrzymaniem części wynagrodzenia za wykonaną usługę.
Dlatego w mojej ocenie warto, aby zapis taki znalazł się w umowie 🙂
[EDIT]
Nigdy bardziej niż obecnie – w dobie trwającej nadal epidemii koronawirusa COVID-19, fali podwyżek oraz galopującej inflacji podwyżka ceny menu weselnego nie była chyba bardziej pożądana przez wielu restauratorów. A zarazem bardziej uzasadniona.
Jeżeli chcesz więc wprowadzić w swojej restauracji/domu weselnym podwyżkę ceny menu weselnego bądź innego przyjęcia okolicznościowego, ale nie wiesz jak zawiadomić o tym swoich Klientów, obawiając się o ich reakcję, przygotowałam dla Ciebie wzór pisma informującego o wprowadzanej podwyżce. Jego treść nie tylko informuje o wprowadzanej podwyżce, ale też uzasadnia dlaczego taka podwyżka jest konieczna. Z powołaniem się na dane publikowane przez GUS.
Wzór pisma dostępny jest do kupienia w moim sklepie online, pod tym -> linkiem.
Mam nadzieję, że razem absolutnie każdego uda się nam przekonać, że podwyżka ceny menu weselnego to obecnie absolutna niezbędność 🙂
{ 0 komentarze… dodaj teraz swój }