Marta Kosecka

adwokat

Prowadzę Kancelarię Adwokacką w Gdyni. Na co dzień doradzam przedsiębiorcom w zakresie szeroko pojętego prawa gospodarczego i handlowego, a także prawa pracy. Posiadam bogate doświadczenie w obsłudze podmiotów gospodarczych.
[Więcej >>>]

Współpraca Sklep

Koronawirus w branży gastro – o tym i o tamtym.

Marta Kosecka30 maja 2020Komentarze (0)

Koronawirus w branży gastro – o tym i o tamtym. Dokładnie taki będzie dzisiejszy wpis. O tym i o tamtym. O aktualnych bolączkach gastro. Problemach, z którymi się boryka. Mitach, które narosły w czasie odmrażania działalności restauracji. Ale też o ostatnich projektach, w których wzięłam udział. A które w całości są skierowane i przygotowane specjalnie dla Was.

I choć wiem, że ostatnio na chwilę zamilkłam, od opublikowania ostatniego wpisu na temat terminu zwrotu zaliczki i zadatku minęło już prawie dwa tygodnie, jak się pewnie jednak domyślasz, nic nie dzieje się bez przyczyny 😉

 

W tym czasie aktywnie działałam na innych, pozablogowych polach i teraz chciałabym się efektami tej pracy z Tobą podzielić. I jestem pewna, że będziesz z tych efektów zadowolony 🙂

Mimo, iż ten wpis nie jest mocno merytoryczny, raczej ma za zadanie odesłać Cię do stworzonych przeze mnie bądź przy moim udziale materiałów, dla tych z Was, którzy doczytają do końca, na końcu wpisu czeka nagroda.

Odniosę się zatem krótko do trzech najgorętszych ostatnio pytań. O maseczki, telefony komórkowe i … jednorazowe sztućce. Obalimy powstałe mity? Czy może potwierdzę krążące plotki? 😉

Po pierwsze jednak, chciałabym zachęcić Cię do pobrania prawie 80-stronicowego gastronomicznego niezbędnika. Opracowania pod nazwą „Porady prawne w czasie pandemii”, które przygotowałam dla Ciebie we współpracy z POSbistro.

 

Ten e-book to prawdziwy gastronomiczny niezbędnik, jego nazwa wcale,  a wcale  nie jest przesadzona ani na wyrost 🙂

Czytając go dowiesz się między innymi:

  • w jaki sposób prowadzić działalność w dowozie i na wynos,
  • jak od strony prawnej powinno wyglądać funkcjonowanie Twojego własnego sklepu online,
  • czy i w jaki sposób można sprzedawać alkohol w Internecie i na wynos,
  • jakie wymagania musi spełniać samochód wykorzystywany do dowozów,
  • jakiej formy pomocy, w jakiej wysokości i na jakich zasadach możesz oczekiwać od ZUS-u oraz powiatowych i wojewódzkich urzędów pracy, do kiedy możesz składać wnioski o przyznanie pomocy,
  • w jaki sposób rozliczyć wpłacone przez Klientów zadatki i zaliczki,
  • jak napisać wniosek o obniżenie czynszu najmu.

Poradnik możesz pobrać na blogu, po lewej stronie, tuż pod moim zdjęciem całkowicie bezpłatnie, jedynie w zamian za zapisanie na mój newsletter, którym – obiecuję – nie spamuję zbyt często 😉

Ale to nie wszystko.

 

Wczoraj miałam bowiem również okazję porozmawiać na temat sytuacji naszej branży w czasie epidemii koronawirusa z Rafałem Chmielewskim w ramach podcastu Koronawirus i Biznes.

Całą rozmowę możesz odsłuchać poniżej. O czym rozmawialiśmy?

Tak w skrócie to o tym, jak cała ta sytuacja związana z epidemią i ograniczeniem działania branży gastronomicznej wyglądała z mojego punktu widzenia. Z perspektywy moich obserwacji branży, zachowań Gości restauracji, spraw z którymi zwracaliście się do mnie przez ostatnie 2,5 miesiąca, ale przede wszystkich także z perspektywy doświadczeń moich stałych Klientów.

Rozmawiamy zatem o powrocie branży gastronomicznej do pełnej działalności, sytuacji restauracji zajmujących się wyłącznie organizacją przyjęć okolicznościowych, sprzedaży alkoholu przez Internet i na wynos, browarach rzemieślniczych, sklepie online, promocji restauracji w mediach społecznościowych, w tym na Instagramie i jeszcze kilku innych ciekawych zagadnieniach.

Zachęcam Cię gorąco, aby poświęcić mi i Rafałowi cenne 12 minut na odsłuchanie wywiadu 🙂

A jak już odsłuchasz wywiadu i przeczytasz całego e-booka i jeszcze nie będzie Ci dość informacji o branży w czasie epidemii, możesz jeszcze zajrzeć na stronę Szefa Kuchni. Tam również znajdziesz 2 moje artykuły na temat aktualnej sytuacji:

  • Pandemia koronawirusa – jak to wygląda od strony prawnej – tutaj link,
  • O zadatku i przyjęciach okolicznościowych raz jeszcze – tutaj link.

Jak widzisz, mówiąc, że nie próżnowałam, nie było w tym cienia przesady 😉 A nie wiesz jeszcze, jaką propozycję będę miała dla Was już niedługo.. To dopiero będzie prawdziwy sztos. Ale na razie to jeszcze tajemnica.

A teraz obiecane obalanie mitów. A może jednak nie?

Po pierwsze – obsługa sali nie musi nosić maseczek – MIT!

Obsługa sali ma obowiązek zasłaniania ust – kelner musi mieć maseczkę lub przyłbicę. Wiem, że był na tym tle konflikt, widziałam wiele dyskusji na ten temat. Ale konflikt ten od początku nie miał racji bytu bo obowiązujące przepisy były w tym zakresie jasne. Obowiązek ten nie wynikał również z wytycznych GIS-u, ale bezpośrednio z rozporządzenia Rady Ministrów.

Co więcej, w wydanym wczoraj najnowszym rozporządzeniu Rady Ministrów zostało to jednoznacznie wyartykułowane:

Możliwe jest prowadzenie działalności gastronomicznej w lokalu oraz w ogródku gastronomicznym pod warunkiem zapewnienia, aby klienci realizowali obowiązek zakrywania ust i nosa do czasu zajęcia przez nich miejsc, w których będą spożywali posiłki lub napoje, zaś obsługa realizowała obowiązek zakrywania ust i nosa przez cały czas.

Po drugie – zgodnie z aktualnie obowiązującymi wytycznymi nasi Goście powinni używać jednorazowych sztućców – MIT!

Nie wiem w zasadzie, skąd wzięła się ta plotka, byłam natomiast pytana  o to co najmniej kilkanaście razy w ciągu ostatnich kilku dni. W każdym razie, słynne wytyczne GIS-u słowem nie wspominają, aby nie można było używać zwykłych sztućców.

Po trzecie – nasi Goście nie mogą używać telefonów komórkowych – MIT!

Ale w tym wypadku przynajmniej wiem, skąd ten mit się wziął. Takie wytyczne otrzymali bowiem właścicieli salonów fryzjerskich i kosmetycznych. Brak jest jednak podobnych rekomendacji dla branży gastronomicznej. Tak więc nie ma żadnego powodu, aby naszym Gościom utrudniać korzystanie z urządzeń mobilnych 🙂

I takich mitów można mnożyć wiele. Wokół powrotu branży gastronomicznej do „pełnego” działania krąży bowiem wiele plotek, niejasności i niedomówień. Niejasny jest również sam charakter wydanych przez GIS  wytycznych. Zwłaszcza po pewnej wizycie gospodarskiej w jednej z restauracji na Śląsku 😉

O tym wszystkim postaram się wkrótce napisać. Choć jak sami widzicie, praca wre ostatnio na wyjątkowo wysokich obrotach. A doba nadal ma niestety tylko 24 godziny, trudno więc na wszystko znaleźć czas 🙂

PS. A jeżeli chcesz być na bieżąco z wszystkimi wydarzeniami i projektami, w których biorę udział, zapraszam Cię do polubienia i obserwowania profilu Kancelarii na FB (kliknij tu) lub mojego profilu na Instagramie (kliknij tu).

Jeżeli chcesz skorzystać z pomocy prawnej, zapraszam Cię do kontaktu:

tel.: 507 025 782e-mail: kontakt@adwokatkosecka.pl

{ 0 komentarze… dodaj teraz swój }

Dodaj komentarz

Wyrażając swoją opinię w powyższym formularzu wyrażasz zgodę na przetwarzanie przez Kancelaria Adwokacka Adwokat Marta Kosecka Twoich danych osobowych w celach ekspozycji treści komentarza zgodnie z zasadami ochrony danych osobowych wyrażonymi w Polityce Prywatności

Administratorem danych osobowych jest Kancelaria Adwokacka Adwokat Marta Kosecka z siedzibą w Gdyni.

Kontakt z Administratorem jest możliwy pod adresem kontakt@adwokatkosecka.pl.

Pozostałe informacje dotyczące ochrony Twoich danych osobowych w tym w szczególności prawo dostępu, aktualizacji tych danych, ograniczenia przetwarzania, przenoszenia danych oraz wniesienia sprzeciwu na dalsze ich przetwarzanie znajdują się w tutejszej Polityce Prywatności. W sprawach spornych przysługuje Tobie prawo wniesienia skargi do Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych.

Poprzedni wpis:

Następny wpis: