Gramatura potraw w menu? Czy jest regulowana prawnie?

Marta Kosecka08 stycznia 201811 komentarzy

Na jednym z forów gastronomicznych rozgorzała kilka dni temu wzburzona dyskusja na temat tego, czy restauratorzy mają obowiązek umieszczać w menu nie tylko skład, wykaz alergenów, ale i gramaturę serwowanych potraw i czy jest to uregulowane prawnie.

Całkiem przewrotnie powiem tak – niewiele rzeczy w dzisiejszym świecie nie jest regulowanie prawnie 🙂

Abstrahując zupełnie od tego czy to dobre czy też nie.

Tak jak i wiele innych kwestii, również obowiązek podawania w menu gramatury potraw jest zatem uregulowany prawnie. O składzie potraw i alergenach już pisałam, więc wiecie że i one obowiązkowo muszą być podane do wiadomości naszych Gości.

Wbrew wielu innym bezsensownym regulacjom, ta ma jednak swoje racjonalne uzasadnienie. I nie chodzi tu bynajmniej o to, czego można się było dowiedzieć z dyskusji na forum, że wraca stare.. i komunizm puka do drzwi coraz śmielej.. Bynajmniej 🙂

Podawanie gramatury potraw nie ma dla mnie nic z komunizmem, a raczej z… nowoczesnością. No tak, to nowoczesne, świadome społeczeństwo chce bowiem nie tylko wiedzieć co je, ale także jaką otrzyma porcję. Czy zestaw obiadowy składa się głównie z ziemniaków bądź frytek (najlepszy zapychacz na talerzu 😉 ) czy też faktycznie można liczyć na solidną porcję mięsa. Czy osoba drobnej postury, która jada zwykle niewielkie porcje powinna płacić za danie, którego nie zje nawet połowy? Albo nawet taki burger z food truck’u – przecież może być baaardzo duży albo też taki, po którym rosły mężczyzna pomyśli tylko o tym, gdzie i co jeszcze podjeść.

Czy wiesz już dlaczego obowiązek podawania gramatury potraw w menu jest taki ważny?

Jeżeli tak, to musisz także wiedzieć, że w gastronomii udostępniany Gościom cennik lub menu powinny zawierać informacje pozwalające na identyfikację ceny z potrawą, czyli nazwę potrawy wraz z wskazaniem ilości potrawy, do której ta cena się odnosi.

Możesz to zrobić w dwojaki sposób:

  • poprzez wskazanie gramatury potrawy, która jest oferowana w menu za konkretną cenę, czyli np. sprzedawany przez Ciebie burger zawiera mięcho które każdorazowo waży 180 g, jego waga i cena są stałe i zawsze burger będzie kosztował 15,00 złotych,
  • poprzez wskazanie ceny za określoną ilość potrawy – np. 100 g ryby kosztuje w Twojej restauracji tyle i tyle.. a ostateczna cena całej potrawy będzie uzależniona od wagi ryby, którą otrzyma Gość.

Na mocy tych samych przepisów, jesteś również zobowiązany zapewnić Twoim Gościom wystarczającą liczbę kart menu, zawierających oferowane potrawy i napoje oraz udostępniać je im przed przyjęciem zamówienia.

Jeżeli zaś oprócz albo obok kart menu w Twojej restauracji znajduje się również ogólnodostępny cennik, powinien on być wywieszony w miejscu ogólnodostępnym wewnątrz lub na zewnątrz restauracji.

Jak widzisz, kwestia treści oraz zasad udostępniania menu Gościom jest dość dobrze uregulowana prawnie.

Ale czy to źle? Chyba wręcz przeciwnie. Widzę w tym korzyść zarówno dla Gości, jak i Restauratorów. Jeżeli w menu zawrzesz gramaturę potrawy, nie musisz przynajmniej obawiać się późniejszych zarzutów, że porcje niewielkie albo że za duże. A i Twoi Goście z pewnością będą zadowoleni, jeżeli już przy wyborze dań uzyskają pełną i wyczerpującą informację na temat tego, co zamawiają 🙂

{ 11 komentarze… przeczytaj je poniżej albo dodaj swój }

Ewa Styczeń 25, 2018 o 21:20

Moim zdaniem podawanie gramatury z menu jest istotne dla wielu klientów, szczególnie dla tych którzy liczą kalorie 🙂

Odpowiedz

Diana Luty 26, 2018 o 20:41

Pani Marto właśnie ‚odkryłam’ Pani stronę i coś czuję, że zostanę tu na dłużej 🙂 Znalazłam się tu szukając odpowiedzi na kilka pytań, wiele znalazłam ale nie mogę znaleźć wpisu, który mówiłby o regulacji prawnej dotyczącej podawania cen w menu na stronach www restauracji. Czy Restaurator ma obowiązek podawania cen na swojej stronie?

Odpowiedz

Marta Kosecka Luty 28, 2018 o 16:48

Dzień dobry Pani Diano! Bardzo dziękuję za komentarz i miłe słowa 🙂 Zapraszam do subskrypcji bloga, będzie mogła być Pani na bieżąco z pojawiającymi się wpisami.
Co do Pani pytania – moim zdaniem nie ma takiego obowiązku. Co więcej, obowiązkowe nie jest posiadanie nawet strony www. To restaurator wybiera, jaki sposób będzie najdogodniejszy do przekazania Gościom oferty restauracji. Coraz częściej tym sposobem, obok tradycyjnych kart menu czy cenników umieszczanych w restauracji, podaje się ceny również na stronie www, ale nie jest to obowiązkiem restauratora, ale raczej wyjściem naprzeciw oczekiwaniom Gości i pójścia z duchem czasu 😉

Odpowiedz

Jacek Marzec 19, 2018 o 20:43

Dzień dobry,
Nawiązując do tematu podawania gramatur dań w Karcie Menu, moje pytanie jest następujące: czy proponowane zupy w Karcie Menu powinny zawierać informację o wadzę, czy pojemności?
Będę wdzięczny za odpowiedź.

Odpowiedz

Marta Kosecka Marzec 19, 2018 o 23:01

Dobry wieczór Panie Jacku,
dziękuję za Pana komentarz!
Co do zasady w przypadku potraw płynnych, a do takich zaliczymy raczej zupę – powinniśmy podawać gramaturę w jednostkach objętości. Ale ponieważ czasem jej konsystencja może być naprawdę gęsta, często również zawiera wiele dodatkowych składników w postaci warzyw lub innych dodatków, skłaniałabym się ku przyjęciu, że podanie jej gramatury w jednostkach masy również nie będzie wielkim błędem.
Pozdrawiam serdecznie 🙂

Odpowiedz

Jacek Marzec 20, 2018 o 19:34

Dziękuję serdecznie za szybką i wyczerpującą odpowiedź.
Pozdrawiam

Odpowiedz

Leszek Marzec 21, 2018 o 20:55

Pani Marto. Czy w menu powinna znaleźć się waga potrawy/mięsa przed obróbką? Czy też gotowej potrawy? Jakie przepisy to regulują?

Odpowiedz

Marta Kosecka Marzec 22, 2018 o 13:11

Dzień dobry Panie Leszku,
dziękuję za Pana komentarz.

W mojej ocenie, w menu powinna znaleźć się gramatura mięsa, ale też na przykład ryb, już po poddaniu ich obróbce termicznej, a więc faktyczna gramatura mięsa serwowana Gościom.

Wynika to między innymi z raportów Inspekcji Handlowej, w których zakwestionowano podawaną wagę mięsa sprzed takiej obróbki.

Pozdrawiam serdecznie! 🙂

Odpowiedz

roma Kwiecień 11, 2018 o 09:42

Według mnie to bardzo dobrze, że powinno się podawać gramatury. Wtedy każdy spokojnie może ocenić czy to konretne danie będzie dla niego odpowiednie.

Odpowiedz

Justyna Czerwiec 6, 2018 o 09:57

Ja skomentuję jako klient :). Gramatura jest też bardzo ważna dla osób, które muszą „liczyć” to co jedzą ze względów zdrowotnych – np. dla cukrzyków stosujących insulinę, kobiet w ciąży mających cukrzycę ciążową i innych, którzy muszą dbać o dietę nie tylko dlatego, żeby nie przytyć. Ja mam właśnie typ 1 cukrzycy i do każdego posiłku zawierającego węglowodany MUSZĘ podać insulinę. Także informacja o tym ile waży np. bułka w burgerze czy placek ziemniaczany jest dla mnie niezbędna :). Kilka dni temu natknęłam się na kartę, która nie zawierała w ogóle informacji o gramaturze. Zapytałam kelnerkę o wagę placka ziemniaczanego i przyniosła mi dodatkową kartę z pełną rozpiską co ile waży. Jestem ciekawa czy takie rozwiązanie jest ok? Ja byłam zadowolona i będę w przyszłości zawsze pytać bez oporu, ale osoby mniej śmiałe mogłyby nie wpaść na to, żeby o to poprosić. Czy informacja o gramaturze powinna być dostępna w każdej karcie menu czy wystarczy właśnie taka specjalna na wszelki wypadek?

Odpowiedz

Marta Kosecka Czerwiec 6, 2018 o 16:17

Pani Justyno,
dziękuję za Pani komentarz.

W mojej ocenie powinna być dostępna w każdej karcie menu. Może restauracja miała część starych kart i w miarę ich wymieniania menu zawiera już gramaturę potraw. Grunt, że widać iż robią coś w tym kierunku 😉 Inaczej jest z alergenami – tu w mojej ocenie może być informacja zbiorcza, odrębna od każdego menu, z tym że w menu powinna pojawić odpowiednia informacja, iż wykaz alergenów dostępny jest przykładowo na barze lub po poproszeniu obsługi o jej podanie.

Pozdrawiam serdecznie 🙂

Odpowiedz

Dodaj komentarz

Wyrażając swoją opinię w powyższym formularzu wyrażasz zgodę na przetwarzanie przez Kancelaria Adwokacka Adwokat Marta Kosecka Twoich danych osobowych w celach ekspozycji treści komentarza zgodnie z zasadami ochrony danych osobowych wyrażonymi w Polityce Prywatności

Administratorem danych osobowych jest Kancelaria Adwokacka Adwokat Marta Kosecka z siedzibą w Gdyni.

Kontakt z Administratorem jest możliwy pod adresem kontakt@adwokatkosecka.pl.

Pozostałe informacje dotyczące ochrony Twoich danych osobowych w tym w szczególności prawo dostępu, aktualizacji tych danych, ograniczenia przetwarzania, przenoszenia danych oraz wniesienia sprzeciwu na dalsze ich przetwarzanie znajdują się w tutejszej Polityce Prywatności. W sprawach spornych przysługuje Tobie prawo wniesienia skargi do Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych.

Poprzedni wpis:

Następny wpis: