Franczyza okiem franczyzodawcy.

Marta Kosecka22 listopada 2017Komentarze (0)

Uwaga, uwaga! Dzi艣 wielki dzie艅 chwalenia si臋! 馃檪 Wczoraj 艣wiat艂o dzienne ujrza艂 drugi z projekt贸w, do kt贸rego zosta艂am zaproszona w zwi膮zku z moj膮 blogersk膮 dzia艂alno艣ci膮. A w zasadzie tak nie do ko艅ca wczoraj bo dystrybucja bie偶膮cego numeru zacz臋艂a si臋 ju偶 jaki艣 czas temu, ale dopiero wczoraj pojawi艂o si臋 jego e-wydanie 馃檪

Zatem – w miesi臋czniku Szef Kuchni Gastronomicznej ukaza艂 si臋 artyku艂 autorstwa mojej skromnej osoby (link zaprowadzi Was wprost do artyku艂u!). Pisz臋 w nim o tym, na co powiniene艣 zwr贸ci膰 uwag臋 jako przysz艂y franczyzobiorca. Jest to pocz膮tek cyklu artyku艂贸w i wpis贸w na temat r贸偶nych aspekt贸w franczyzy, w kt贸rym聽postaram si臋 m.in. przybli偶y膰 Wam plusy i minusy franczyzy, zar贸wno ze strony franczyzobiorcy, jak i franczyzodawcy, a tak偶e om贸wi膰 najwa偶niejsze postanowienia umowy franczyzy.

Skoro w moim artykule pisa艂am o franczyzobiorcy, jak si臋 pewnie s艂usznie domy艣lasz, w dzisiejszym wpisie skupi臋 si臋 na franczyzodawcy.

Tymczasem wyobra藕my sobie tak膮 sytuacj臋:

Asia i Piotrek, ma艂偶e艅stwo z Wroc艂awia z powodzeniem prowadzi lokaln膮 sie膰 w艂asnych restauracji, sk艂adaj膮c膮 si臋 z 3 dobrze prosperuj膮cych kawiarni, dzia艂aj膮cych pod wsp贸ln膮 mark膮. Mieli mn贸stwo zadowolonych Go艣ci, kt贸rzy cz臋sto mawiali, 偶e takiego dobrego domowego ciasta nie jedli nigdzie wcze艣niej i 偶e bardzo 偶a艂uj膮, i偶 w miejscu w kt贸rym mieszkaj膮 nie ma takiej kawiarni jak ta. Faktycznie, ciasta by艂y pierwszorz臋dne i niespotykane – w swoich ma艂ych domowych cukierniach piek艂o je dla nich kilka Pa艅, kt贸re korzysta艂y przy tym z receptur odnalezionych w zeszycie z przepisami na ciasta, kt贸ry nale偶a艂 do babci Asi.

Pewnego dnia opr贸cz zachwytu Go艣ci, pojawi艂a si臋 tak偶e pewna propozycja. Basia i Karolina, przyjaci贸艂ki z Bia艂egostoku, chcia艂yby bowiem skorzysta膰 z ich pomys艂u na prowadzenie kawiarni i na zasadzie franczyzy otworzy膰 identyczn膮 r贸wnie偶 w swoim mie艣cie, oczywi艣cie za stosown膮 op艂at膮. Dziwi膮 si臋 r贸wnie偶, 偶e restauratorzy z Wroc艂awia nigdy nie zastanawiali si臋 nad rozpowszechnianiem swojej marki i utworzeniem sieci franczyzowej.

Asia i Piotrek nie bardzo wiedz膮, co odpowiedzie膰. Zaczynaj膮 si臋 zastanawia膰 jakie pu艂apki mog膮 czyha膰 w trakcie takiej wsp贸艂pracy na franczyzodawc贸w i czy oni zawsze wychodz膮 z takiej wsp贸艂pracy na wygranej pozycji?

Zalety zaletami – wiadomo. Rozw贸j sieci franczyzowej z pewno艣ci膮 otworzy przed Tob膮 jako franczyzodawc膮 nowe rynki i kana艂y dystrybucji, sprawi, 偶e Twoja marka b臋dzie znacznie bardziej rozpoznawalna – a przy tym lokalnie nowych Klient贸w szuka艂 b臋dzie za Ciebie franczyzobiorca. Kiedy ju偶 sie膰 si臋 troch臋 rozro艣nie, gdy tylko otworzy si臋 nowy punkt, Klienci b臋d膮 za艣 szli bez zastanowienia do znanej sobie marki, przyprowadzaj膮c ze sob膮 kolejnych sta艂ych Klient贸w. Czym wi臋cej punkt贸w franczyzowych, tym bardziej zauwa偶alna i presti偶owa staje si臋 Twoja marka, ludzie zaczynaj膮 kojarzy膰 logo i znaki towarowe, a to z pewno艣ci膮 przyczynia si臋 do pomna偶ania zysk贸w franczyzodawcy 馃檪

Co wi臋cej, nie b臋dziesz musia艂 k艂opota膰 si臋 zatrudnianiem personelu, kontrol膮 i zarz膮dzaniem – to zrobi za Ciebie franczyzobiorca. To r贸wnie偶 franczyzobiorca bierze na siebie wi臋ksz膮 cz臋艣膰 odpowiedzialno艣ci – to on wynajmuje lokal, p艂aci podatki, za艂atwia wszelkiego rodzaju formalno艣ci urz臋dowe.

No dobrze, ale nie od dzi艣 wiadomo, 偶e ka偶dy medal ma dwie strony. Dlatego Asia i Piotrek zastanawiaj膮 si臋 r贸wnie偶, z jakimi zagro偶eniami mo偶e si臋 wi膮za膰 dla nich taka wsp贸艂praca?

Na pewno trzeba wspomnie膰 o trudno艣ciach z kontrolowaniem franczyzobiorc贸w i zarz膮dzaniem sieci膮, czym wi臋ksze rozproszenie geograficzne, tym trudniejszy nadz贸r. Wiadomo, zazwyczaj wyznacza si臋 jakich艣 koordynator贸w regionalnych itp., ale to nigdy nie to samo, co osobisty nadz贸r. Poza tym zawsze istnieje ryzyko, 偶e nawet jeden nieuczciwy, a przede wszystkim nierzetelny, niechlujny (nie zawsze musi oszukiwa膰, czasem mo偶e robi膰 co艣 od niechcenia, jakby mu nie zale偶a艂o na dobrej opinii) franczyzobiorca, b臋dzie psu艂 nasz膮 dobr膮 opini臋 i wp艂ywa艂 na wizerunek marki. Powiesz mi, nie no.. przecie偶 jeden punkt franczyzowy nie mo偶e zawa偶y膰 na opinii ca艂ej sieci, to niemo偶liwe. Niby tak.. ale pami臋taj o Internecie. W Internecie wszystko rozchodzi si臋 lotem b艂yskawicy. Wszystko, nie tylko to co dobre, ale i to co z艂e.

Czasem mo偶e pojawi膰 si臋 r贸wnie偶 problem z sam膮 standaryzacj膮, kt贸ra w pewnych warunkach mo偶e by膰 utrudniona. Przyk艂adowo G贸rale, albo Kaszubi mog膮 mie膰 sw贸j smak, kt贸rego my ze swoj膮 sieci膮 franczyzow膮 nie zdo艂amy przebi膰. Mo偶e przyk艂ad Polski jest tu nieco na wyrost i zazwyczaj te problemy b臋d膮 pojawia艂y si臋 w przypadku mi臋dzynarodowych sieci franczyzowych, ale chodzi艂o mi tylko o jego zasygnalizowanie i pokazanie na przyk艂adzie.

Lojalno艣膰. Jako franczyzodawca mo偶esz si臋 r贸wnie偶 ba膰 tego, 偶e know-how kt贸re udost臋pniasz franczyzobiorcy na potrzeby prowadzonej dzia艂alno艣ci w ramach sieci franczyzowej zostanie przez niego wykorzystane r贸wnie偶 po zako艅czeniu Waszej wsp贸艂pracy. C贸偶, niestety mo偶e tak by膰. Oczywi艣cie, 偶e w umowie zastrzega si臋 klauzule zakazu konkurencji, ale nie s膮 one w stanie uchroni膰 Ci臋 w 100% przed takim rozwojem wypadk贸w. I to nie tylko ze wzgl臋du na to, i偶 musz膮 one by膰 ograniczone terminem obowi膮zywania. Nie – je偶eli kto艣 b臋dzie chcia艂 Ci臋 oszuka膰 to zrobi to i tak, z zakazem czy bez. Oczywi艣cie聽 nie powoduje to, 偶e powinni艣my zrezygnowa膰 z zastrzegania zakazu konkurencji w umowach franczyzowych. Nie! Je偶eli bowiem tak膮 klauzul臋 zastrze偶emy, mamy du偶o wi臋cej mo偶liwo艣ci ani偶eli bez takiej klauzuli umownej.

I zupe艂nie ju偶 na koniec – op艂aty franczyzowe. Je偶eli op艂aty franczyzowe b臋dziesz liczy艂 od obrotu b膮d藕 zysku, zawsze mo偶e pojawi膰 si臋 pokusa zani偶enia tych kwot, a tym samym zani偶enia samych op艂at franczyzowych.

Je偶eli przeczytasz oba moje artyku艂y – ten o franczyzie z punktu widzenia franczyzodawcy i ten z punktu widzenia franczyzobiorcy zobaczysz, 偶e o wiele wi臋cej zagro偶e艅 mo偶e jednak dotyczy膰 franczyzobiorc贸w. Franczyzodawca jest stron膮 silniejsz膮 tej umowy i tego stosunku prawnego, nie oszukujmy si臋, 偶e jest inaczej 馃槈

Jednak i on nie powinien pozwoli膰 u艣pi膰 swojej czujno艣ci. Nawet je偶eli biznes franczyzowy z powodzeniem prowadzi od kilku lub kilkunastu lat. R贸wnie偶 na niego czyha bowiem kilka zagro偶e艅 i tych obszar贸w swojej dzia艂alno艣ci, kt贸rych one dotycz膮 franczyzodawca powinien do艣膰 dobrze pilnowa膰.

Niezale偶nie od tego, 偶e franczyza, zar贸wno z punktu widzenia franczyzodawcy, jak i franczyzobiorcy niesie za sob膮 wielorakie zagro偶enia, niew膮tpliwie w wielu aspektach dzia艂alno艣ci jest to strza艂 w dziesi膮tk臋 i to dla obu stron umowy franczyzy. Cz臋sto obie strony s膮 bowiem w stanie du偶o szybciej osi膮gn膮膰 swoje biznesowe cele b臋d膮c cz臋艣ci膮 sieci franczyzowej ani偶eli dzia艂aj膮c w pojedynk臋.

Dlatego Asia i Piotrek powinni nale偶ycie zabezpieczy膰 swoj膮 dzia艂alno艣膰, dok艂adnie wszystko przemy艣le膰 i zaplanowa膰, ale ostatecznie powinni zdecydowa膰 si臋 na rozw贸j sieci franczyzowej. Jest to dla nich du偶a szansa na przeniesienie swojej dzia艂alno艣ci na zupe艂nie inny, wy偶szy poziom.

Najwa偶niejsza w takiej wsp贸艂pracy b臋dzie jednak.. umowa! Tak, tak, wiem, strasznie jestem nudna z t膮 umow膮 馃檪

Jak zatem skonstruowa膰 umow臋 franczyzy 偶eby w og贸le op艂aca艂o si臋 wchodzi膰 w ten biznes? Jak sprawdzi膰 franczyzodawc臋 przed podpisaniem umowy? Tego dowiesz si臋 ju偶 wkr贸tce 馃檪

{ 0 komentarze… dodaj teraz sw贸j }

Dodaj komentarz

Wyra偶aj膮c swoj膮 opini臋 w powy偶szym formularzu wyra偶asz zgod臋 na przetwarzanie przez Kancelaria Adwokacka Adwokat Marta Kosecka Twoich danych osobowych w celach ekspozycji tre艣ci komentarza zgodnie z zasadami ochrony danych osobowych wyra偶onymi w Polityce Prywatno艣ci

Administratorem danych osobowych jest Kancelaria Adwokacka Adwokat Marta Kosecka z siedzib膮 w Gdyni.

Kontakt z Administratorem jest mo偶liwy pod adresem kontakt@adwokatkosecka.pl.

Pozosta艂e informacje dotycz膮ce ochrony Twoich danych osobowych w tym w szczeg贸lno艣ci prawo dost臋pu, aktualizacji tych danych, ograniczenia przetwarzania, przenoszenia danych oraz wniesienia sprzeciwu na dalsze ich przetwarzanie znajduj膮 si臋 w tutejszej Polityce Prywatno艣ci. W sprawach spornych przys艂uguje Tobie prawo wniesienia skargi do Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych.

Poprzedni wpis:

Nast臋pny wpis: