[MUNDIAL 2018] Licencja TVP na transmisję meczów piłkarskich Mistrzostw Świata.

Marta Kosecka25 kwietnia 201823 komentarze

Jak wiesz pisałam tu niedawno o tym, jakie warunki trzeba spełnić i jakie opłaty wnieść 😉 aby móc w swojej restauracji, barze czy pubie transmitować mecze piłkarskich Mistrzostw Świata w Rosji, które rozpoczynają się już 14 czerwca tego roku. Zresztą, tamten wpis dotyczył nie tylko zbliżającego się Mundialu, ale możliwości transmisji wydarzeń sportowych w lokalach gastronomicznych w ogóle.

Również w tamtym wpisie pisałam Ci, że TVP Polska S.A., która została oficjalnym nadawcą tego wydarzenia, jeszcze nie opublikowała zasad, na jakich udzielana będzie odpowiednia licencja osobom zainteresowanym prowadzeniem transmisji z Mundialu. Spieszę więc donieść, że TVP się poprawiła i zasady już opublikowała.

A że są one dość długie i rozproszone, dotyczą wielu podmiotów, chciałabym w dzisiejszym wpisie skupić się tylko na możliwości transmisji w lokalach gastronomicznych. Przecież to właśnie dla Was – gastronomów powstaje ten blog! 🙂

Dziękuję jednocześnie Panu Arturowi, który wczorajszym komentarzem zmobilizował mnie do tego, żeby artykuł powstał jak najszybciej 🙂

Tytułem wstępu napiszę Ci, że to iż TVP uzyskała tytuł oficjalnego nadawcy sygnału Mistrzostw Świata w Piłce Nożnej FIFA 2018 w Rosji oznacza mniej więc tyle, iż organizatorzy wszelkich stref kibica w Polsce zobowiązani są do korzystania z sygnału kanałów TVP S.A., a co za tym idzie do uzyskania odpowiedniej licencji, do czego koniecznie jest zawarcie stosownej umowy z TVP. Umowa ta pozwala na pozyskanie dostępu do sygnału na wszystkie mecze nadchodzącego Mundialu. Nie ma więc możliwości, aby wykupić taką licencję jedynie na określone mecze, czy to na mecze polskiej reprezentacji czy też tylko na mecze fazy mistrzowskiej, z ominięciem rozgrywek grupowych.

Co więcej, aby się dowiedzieć, jakich licencji będziesz potrzebował jako organizator musisz określić formę pokazu, jaki organizujesz. Zabrzmiało skomplikowanie? Już wyjaśniam.

Wybór formy pokazu zależy między innymi od uzyskiwania przez Ciebie korzyści ekonomicznych z tytułu organizowania takiego pokazu czy wykorzystywania jakiejkolwiek formy sponsoringu. Ale żeby nie przedłużać i zanudzać tym, co dla Ciebie nieistotne – gdybyś chciał się zastanawiać nad tym, jaką formę pokazu organizujesz pewnie nie czytałbyś bloga, ale zajrzał od razu na stronę TVP, dlatego..

po wnikliwej analizie..

.. transmisje meczów organizowane w miejscach takich jak puby, kluby lub bary (TVP nie wymienia restauracji wprost, ale można śmiało założyć, że mieszczą się one w tej kategorii), są uznawane za niekomercyjne pokazy publiczne, chyba że towarzyszą im dodatkowe działania komercyjne odbywająca się w związku z organizowaniem pokazu, a jednocześnie odrębnie od tych działań komercyjnych, których obsługi oczekuje się w uzasadniony sposób od danego obiektu w ramach jego zwyczajowej działalności (chodzi tutaj zatem o opłaty za wstęp czy jakieś umowy sponsorskie, które byłyby przez Ciebie podejmowane bez związku z prowadzoną przez Ciebie na co dzień działalnością, którą jest  sprzedaż czy też przygotowywanie jedzenia i napojów, a także obsługa Klienta).

Dla takich niekomercyjnych pokazów publicznych wymaga się zaś uzyskania jedynie licencji w postaci zgody sygnałowej TVP. Oczywiście wymaga ona uiszczenia odpowiedniej opłaty, o której niżej, ale nie masz za to obowiązku nabywania specjalnej licencji FIFA, której uzyskanie wiązałoby się z poniesieniem dodatkowej opłaty. Pamiętaj jednak, że zasady te nie będą obowiązywały w przypadku, gdybyś przykładowo chciał pobierać opłaty za wstęp.

W zakresie uzyskania zgody sygnałowej, TVP przygotowało dla Ciebie 3 pakiety do wyboru:

  1. pakiet podstawowy – czyli kwota bazowa w wysokości 2.000 złotych za jeden ekran,
  2. pakiet rozszerzony (sygnał satelitarny) – kwota bazowa + 1.000 złotych netto za jeden ekran,
  3. pakiet premium (sygnał MULITCAST IP) – kwota bazowa + 2.000 netto za jeden ekran.

Opłaty te oczywiście się sumują 🙂

Musisz również pamiętać, że powyższe opłaty nie obejmują sprzętu (pakiet podstawowy) albo obejmują go tylko częściowo (pakiet rozszerzony) – co do zasady samo pozyskanie sygnału leży w Twojej gestii, a w przypadku pakietu premium tzw. ostatniej mili, a więc kosztów dostarczenia sygnału od punktu styku do miejsca organizacji Twojej strefy kibica. Więcej na temat informacji technicznych i samych operatorów telekomunikacyjnych, którzy taki sygnał mogą przekazywać, przeczytasz na stronie TVP w przeznaczonej do tego zakładce.

Jeszcze w temacie opłat – dla poprawności – musisz wiedzieć, że na stronie TVP jest informacja, iż udostępniony tam cennik ma charakter orientacyjny, a końcowe wyliczenie opłaty nastąpi po przesłaniu formularza zgłoszeniowego, zamieszczonego na stronie.

***

Jeżeli jesteś zdecydowany na staranie się o uzyskanie zgody sygnałowej pozwalającej na transmisję Mundialu powinieneś wypełnić formularz zgłoszeniowy, do którego możesz przejść klikając o tu.

Formularz nie zawiera jakichś skomplikowanych rubryk do wypełnienia, musisz tylko pamiętać, żeby w rubryce „informacje dodatkowe” wpisać jaki jest charakter Twojej działalność oraz że w trakcie transmisji dokonywana będzie sprzedaż jedzenia i alkoholu, a może powinnam napisać alkoholu i jedzenia – w tej kolejności 😉

Terminy !

W przypadku zgody sygnałowej – ostateczny termin zgłoszeń upływa w dniu 31 maja 2018 roku (z tym dniem włącznie).

[EDIT] Uwaga! TVP przedłużyło ostateczny termin wysyłki zgłoszenia do dnia 8 czerwca 2018 roku (z tym dniem włącznie). Zatem jeszcze w piątek 8 czerwca będziesz mógł przesłać do TVP swój formularz zgłoszeniowy!

[EDIT NR 2] Uwaga! W dniu 13 czerwca 2018 roku wznowiona została możliwość wysłania zgłoszenia.

Obowiązujące zasady.

Zamierzając odtwarzać publicznie mecze musisz również pamiętać o kilku bezwzględnie obowiązujących Cię zasadach, a w zasadzie zakazach. Choć nie, jest jeden nakaz 😉 Ale po kolei:

  1. zakaz opóźnień i powtórek – masz prawo nadawać wyłącznie na żywo,
  2. zakaz zmian lub modyfikacji – masz prawo nadawać tylko w całości, żadnych zmian, cięć, modyfikacji, wstawiania swoich treści,
  3. zakaz zmiany elementów komercyjnych – czyli najprościej mówiąc nie można zasłaniać ani zastępować innymi elementami żadnych elementów identyfikujących sponsorów, które będą widocznie w trakcie transmisji, a zapewne będzie ich całkiem sporo,
  4. zakaz upolityczniania – czyli generalnie zakaz wiązania transmisji i samych Mistrzostw z jakimikolwiek politykami i partiami politycznymi,
  5. NAKAZ transmisji meczu – może wydać Ci się to głupie, ale faktycznie tak jest, że skoro masz licencję, to w tym momencie masz obowiązek transmitowania meczu i to na określonych zasadach. Takie zasady w zasadach:
  • w przypadku meczu otwarcia  i zamknięcia – rozpoczęcie transmisji przynajmniej 20 minut przed i jej zakończenie przynajmniej 10 minut po rozpoczęciu/zakończeniu gry (chodzi oczywiście o pokazanie ceremonii otwarcia i zamknięcia),
  • w przypadku pozostałych meczów – rozpoczęcie transmisji około 10 minut przed i jej zakończenie przynajmniej 1o minut po rozpoczęciu/zakończeniu gry.

Co bardzo istotne, na stronie TVP będzie się znajdować (podobno aktualna) lista stref kibica. Mam nadzieję, że domyślasz się już, że jest to istotne nie tylko z tego powodu, iż kibicom – Twoim potencjalnym gościom łatwiej będzie trafić do Twojego lokalu, ale także dlatego, że również kontrolerom dużo łatwiej będzie – nawet wiążąc określone informacje udostępniane przez restauratorów w mediach społecznościowych z wykazem znajdującym się na tej liście – wytypować lokale przeznaczone do kontroli. Otwartym pozostaje pytanie, które retorycznie zadał dziś jednen z moich Klientów, czy faktycznie lista ta będzie na bieżąco aktualizowana.. Ale póki takie są zamierzenia, z pewnością musisz o tym wiedzieć, przygotowując się do transmisji mundialowych meczów.

Póki co wydaje mi się też, że wyczerpałam temat możliwości organizowania transmisji Mundialu 2018. Oczywiście, pewnie pojawi się jeszcze milion pytań i wątpliwości, ale póki co przetrwamy najpierw to, co nam zaserwowało TVP.

Oczywiście, to co pisałam powyżej obejmuje możliwość prowadzenia transmisji wyłącznie w Twojej małej bądź większej gastronomii. Jeżeli planujesz większe pokazy – informacje te będą musiały zostać zweryfikowane  z informacjami udostępnionymi na stronach TVP.

A pozostając w tematyce piłkarskiej – Bayern czy Real? Ja stawiam na Real oczywiście 🙂 Jeśli jeszcze Ci tego nie mówiłam, to teraz Ci zdradzę, że moje serce bije dla Królewskich od kiedy skończyłam jakieś 6-7 lat 🙂

{ 23 komentarze… przeczytaj je poniżej albo dodaj swój }

Łukasz Kwiecień 26, 2018 o 14:30

Bardzo sprawnie ujęte sedno naszej strony internetowej i zasad udzielania licencji. Gratulujemy!
TVP

Odpowiedz

mj Maj 6, 2018 o 23:16

Bardzo dobry wpis, wszystko jasno i konkretnie przedstawione. Dzięki za artykuł, ale Visca el Barca! 😉
Pozdrawiam!

Odpowiedz

Alicja Maj 17, 2018 o 23:45

Szanowna Pani
niezwykle przydatny wpis – co jednak z imprezami zamkniętymi, do 120 osób, oczywiście niekomercyjnymi,a integracyjnymi? Te same zasady? Warto wypełniać wniosek?
Pozdrawiam

Odpowiedz

Marta Kosecka Maj 19, 2018 o 17:16

Pani Alicjo,
dziękuję za Pani komentarz. Takie wydarzenie mogłoby ewentualnie zostać uznane za niekomercyjny pokaz publiczny, czyli zaliczałoby się do tej samej kategorii i uzyskanie licencji opierałoby się na tych samych zasadach co w przypadku branży gastronomicznej. Nie mamy innych zasad, odnoszących się do takich kameralniejszych czy jednorazowych wydarzeń.
Jednocześnie obowiązkowi uzyskania zezwolenia nie podlegają tylko pokazy, które odbywają się dla osób pozostających w związku osobistym, przy czym chodzi tu o więzy rodzinne, ale też stosunki towarzyskie. Dlatego trzeba rozważyć czy ze względu na charakter organizowanego wydarzenia można skorzystać z wyłączenia obowiązku uzyskania zezwolenia. Czy impreza ta ma charakter jednorazowy? W jaki sposób są dobierani jej uczestnicy? Czy są to osoby pozostające w stosunkach towarzyskich czy też osoby zupełnie przypadkowe, nieznające się? A gdzie taka impreza ma się odbywać? Być może miejsce, w którym ją zaplanowano dysponuje już odpowiednią licencją? Jak widać trudno udzielić jednoznacznej odpowiedzi, nie znając wielu szczegółów. Najpewniej byłoby z pewnością zwrócić się do TVP poprzez formularz zgłoszeniowy o ocenę czy taka licencja jest wymagana. Mam nadzieję, że choć trochę pomogłam 🙂 W przypadku dodatkowych pytań lub wątpliwości, zachęcam do kontaktu mailowego.
Pozdrawiam serdecznie 🙂

Odpowiedz

Alicja Maj 21, 2018 o 09:31

Bardzo dziękuję, pomogła Pani – w międzyczasie skontaktowałam się z TVP i każda agencja (czy to reklamowa, czy to eventowa) musi wykupić dwie licencje – tę za 2 tys. zł i tę za 1000 USD. Klient sam musiałby wystąpić o licencję by obowiązywała tylko opłata za sygnał. Natomiast [odsunęła mi Pani pomysł, ponieważ uczestnicy pozostają w związku osobistym. 🙂 Pozdrawiam!

Odpowiedz

ROBERT Maj 22, 2018 o 10:23

Co w sytuacji gdy telewizor w lokalu gastronomicznym jest wyciszony , abonament płacony , muzyka jest z płyt z licencją bez ZAIKS , trudno uznać że telewizor ma wpływ w takiej sytuacji na obrót , jest elementem wystroju , co z licencjami i ewentualnie co z ZAIKSEM czy też innymi organizacjami , co gdy w tym momencie idzie transmisja meczu.
Pozdrawiam

Odpowiedz

Marta Kosecka Maj 26, 2018 o 15:36

Panie Robercie,
dziękuję za Pana komentarz.
W mojej ocenie musimy tutaj rozgraniczyć dwie rzeczy. Czym innym jest puszczanie muzyki, o której Pan pisze – przy wyciszonym dźwięku telewizora czy z płyt pozwalających na odtwarzanie muzyki bez konieczności płacenia ZAIKS, czym innym zaś odtwarzanie meczy w trakcie Mundialu. Uzyskanie zgody TVP na odtwarzanie meczy oznacza w istocie zgodę na korzystanie z sygnału telewizyjnego, a co za tym idzie odtwarzanie meczu z sygnałem dźwiękowym czy bez, w mojej ocenie nie będzie miało wpływu na ocenę, czy zgoda sygnałowa TVP jest nam potrzebna.
Pozdrawiam serdecznie 🙂

Odpowiedz

aga Maj 21, 2018 o 08:26

Świetny wpis:) dzięki, bardzo mi Pani pomogła:)

Odpowiedz

Patryk Czerwiec 2, 2018 o 19:55

Pani Marto!
Ostatnimi czasy, mianowicie przez parę ostatnich tygodni, Pani blog stał się dla mnie bardzo uzytecznym źródłem informacji. Jeśli chodzi o mundial, tylko jedna rzecz jest dla mnie odrobinkę niejasna: kupienie od TVP licencji na emisję publiczną meczów mundialowych(tak jak Pani opisuje powyżej) dotyczy tylko miesc, które chcą zostać oznaczone jako strefa kibica, czy też każdego punktu, baru, pubu czy restauracji, która chce te mecze pokazać? A jeśli dotyczy to tylko stref kibica, czy pozostałe lokale obowiązują tylko podstawowe opłaty, czyli abonament radiowo telewizyjny oraz ZAIKS?

Odpowiedz

Marta Kosecka Czerwiec 3, 2018 o 09:27

Panie Patryku,
dziękuję za Pana miły komentarz i polecam się na przyszłość ?
Co się tyczy meczy w trakcie Mundialu. Jest to sytuacja podobna do tej, w której chcielibyśmy pokazywać LM. Korzystanie z sygnału udostępnionego w TV, jest zarezerwowane wyłącznie dla użytku domowego, do ogladania wśród rodziny lub znajomych. Działając jako przedsiębiorca musimy uzyskać dodatkowe zgody i licencje i jest to niezależne od nazewnictwa. FIFA dysponuje prawami autorskimi do pokazywania meczy, do których prawa następnie kupuje telewizja i nie oszukujmy się oba podmioty chcą odbić sobie wysokie koszty realizacji ? Pozdrawiam serdecznie ?

Odpowiedz

Martyna Radomska Czerwiec 6, 2018 o 15:39

Pani Marto,
A jakie są kary w przypadku braku wykupienia licencji?

Odpowiedz

Marta Kosecka Czerwiec 12, 2018 o 19:50

Pani Martyno,
dziękuję za Pani komentarz.

Poświęciłam temu zagadnieniu prawie cały odrębny wpis, który można odnaleźć pod tym linkiem:
http://przepisnagastronomie.pl/mundial-2018-kontrole-kary-i-abonament-rtv/

Pozdrawiam serdecznie 🙂

Odpowiedz

Jacek Czerwiec 7, 2018 o 00:08

Pani Marto,
Dołączam się do ostatniego pytania, co grozi w przypadku kontroli, gdy okaże się, że restauracja mimo opłacenia abonamentu RTV transmituje mecze bez opłaconej licencji TVP?

Odpowiedz

Marta Kosecka Czerwiec 12, 2018 o 19:51

Panie Jacku,
dziękuję za Pana komentarz.

Poświęciłam temu zagadnieniu prawie cały odrębny wpis, który można odnaleźć pod tym linkiem:
http://przepisnagastronomie.pl/mundial-2018-kontrole-kary-i-abonament-rtv/

Pozdrawiam serdecznie ?

Odpowiedz

Jacek Czerwiec 11, 2018 o 21:36

Witam Pani Marto,
sprawa ma się tak:
remiza strażacka, społeczność wiejska, bez bufetu, sprzedaży jakichkolwiek przekąsek, nie wspominając o biletach czy alkoholu. Szacowana frekwencja na mecze Polaków do kilkudziesięciu osób, pozostałe mecze od kilku do kilkunastu. Termin zgłaszania formularzy minął. Czy jest dla nas jakaś furtka?
Pozdrawiam. 🙂

Odpowiedz

Marta Kosecka Czerwiec 13, 2018 o 19:07

Dzień dobry Panie Jacku,
jest. I to bardzo oficjalna – TVP wznowiło bowiem możliwość wysyłania formularzy zgłoszenia.
Poświęciłam temu odrębny wpis: http://przepisnagastronomie.pl/mundialowe-ogloszenia-parafialne-przedluzenie-terminu-na-zgloszenie-i-ogladanie-rozgrywek-w-miejscu-pracy/

Pozdrawiam serdecznie 🙂

Odpowiedz

Karolina Czerwiec 12, 2018 o 14:02

Witam Pani Marto,
czy na transmisje meczu w miejscu pracy też potrzebna jest licencja? Zakład pracy zdecydował, że w związku z wczesną porą rozgrywania niektórych meczy, chciałby umożliwić pracownikom możliwość ich oglądania…
Pozdrawiam

Odpowiedz

Marta Kosecka Czerwiec 13, 2018 o 19:09

Pani Karolino,
poświęciłam temu zagadnieniu odrębny wpis. Co istotne udało mi się uzyskać oficjalny komentarz TVP w tej sprawie: http://przepisnagastronomie.pl/mundialowe-ogloszenia-parafialne-przedluzenie-terminu-na-zgloszenie-i-ogladanie-rozgrywek-w-miejscu-pracy/

Pozdrawiam serdecznie 🙂

Odpowiedz

Renata Czerwiec 13, 2018 o 11:00

Przyłączam się do pytania Pani Karoliny dotyczącego udostępnienia pracownikom możliwości oglądania meczy, natomiast u nas tylko meczy z udziałem reprezentacji Polski. Czyli mocno okrojony zakres Mundialu.

Odpowiedz

Marta Kosecka Czerwiec 13, 2018 o 19:10

Pani Renato,
odpowiadam podobnie jak Pani Karolinie – poświęciłam temu zagadnieniu odrębny wpis. Co istotne udało mi się uzyskać oficjalny komentarz TVP w tej sprawie: http://przepisnagastronomie.pl/mundialowe-ogloszenia-parafialne-przedluzenie-terminu-na-zgloszenie-i-ogladanie-rozgrywek-w-miejscu-pracy/

Pozdrawiam serdecznie ?

Odpowiedz

Diana Czerwiec 13, 2018 o 15:07

Witam wszystkich zainteresowanych tematem. Sama przegapiłam termin ubiegania się o licencje (8.06.18), natomiast okazuje się, że został on przedłużony jeszcze do końca czerwca. Wszystkich spóźnialskich odsyłam pod adres: http://www.licencje.tvp.pl/35971802/formularz-zgloszeniowy
Pozdrawiam

Odpowiedz

Marta Kosecka Czerwiec 13, 2018 o 19:25

Pani Diano,
dziękuję za Pani komentarz. Faktycznie, ma Pani rację. Możliwość wysyłania zgłoszeń została wznowiona i Ci, którzy pierwotnie się spóźnili, mogą jeszcze nadrobić zaległości.

Pozdrawiam serdecznie 🙂

Odpowiedz

Donia Czerwiec 15, 2018 o 22:18

Witam, ja mam pytanie odnośnie zastrzeżonych znaków towarowych.
,,mistrzostwa świata Fifa 2018,, jest zastrzeżony znak towarowy, czy mogę używać w reklamach słowa mundial 2018-czy jest to pochodna tego?
Pozdrawiam serdecznie

Odpowiedz

Dodaj komentarz

Wyrażając swoją opinię w powyższym formularzu wyrażasz zgodę na przetwarzanie przez Kancelaria Adwokacka Adwokat Marta Kosecka Twoich danych osobowych w celach ekspozycji treści komentarza zgodnie z zasadami ochrony danych osobowych wyrażonymi w Polityce Prywatności

Administratorem danych osobowych jest Kancelaria Adwokacka Adwokat Marta Kosecka z siedzibą w Gdyni.

Kontakt z Administratorem jest możliwy pod adresem kontakt@adwokatkosecka.pl.

Pozostałe informacje dotyczące ochrony Twoich danych osobowych w tym w szczególności prawo dostępu, aktualizacji tych danych, ograniczenia przetwarzania, przenoszenia danych oraz wniesienia sprzeciwu na dalsze ich przetwarzanie znajdują się w tutejszej Polityce Prywatności. W sprawach spornych przysługuje Tobie prawo wniesienia skargi do Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych.

Poprzedni wpis:

Następny wpis: