Marta Kosecka

adwokat

Prowadz臋 Kancelari臋 Adwokack膮 w Gdyni. Na co dzie艅 doradzam przedsi臋biorcom w zakresie szeroko poj臋tego prawa gospodarczego i handlowego, a tak偶e prawa pracy. Posiadam bogate do艣wiadczenie w obs艂udze podmiot贸w gospodarczych.
[Wi臋cej >>>]

Wsp贸艂praca

Monitoring w restauracji – zmiany, zmiany, zmiany.

Marta Kosecka29 czerwca 2018Komentarze (0)

Ale d艂ugo mnie tu nie聽 by艂o 馃檪 Uwierzcie mi jednak, 偶e naprawd臋 nie mia艂am czasu.. A to bardzo niedobrze bo mam co najmniej kilka pomys艂贸w na wpisy, kt贸re chcia艂abym poruszy膰 na ju偶!

Wida膰 to by艂o zreszt膮 nawet po komentarzach, na kt贸re nie da艂am rady odpisywa膰 na bie偶膮co. Dopiero kilka dni temu uda艂o mi si臋 odpisa膰 na wi臋kszo艣膰 z nich. A 偶e s膮 one bardzo merytoryczne, to i czasu troch臋 na to potrzeba. Ale staram si臋 jako艣 sukcesywnie wszystkim Wam odpisa膰 馃槈

Wbrew pozorom, RODOszale艅stwo dalej trwa, cho膰 nie – przesz艂o ono metamorfoz臋 i bardziej zamieni艂o si臋 w RODOrozs膮dek. Kolejne restauracje bez po艣piechu wdra偶aj膮 potrzebne rozwi膮zania u siebie, na szcz臋艣cie po panice nie zosta艂o ju偶 prawie 艣ladu. A czy to RODO jest w og贸le wa偶ne to najlepiej potrafili by si臋 wypowiedzie膰 Ci z restaurator贸w, kt贸rych Klienci wprost zapytali, w jaki spos贸b s膮 przetwarzane ich dane osobowe. Serio, takie pytania pojawiaj膮 si臋 nie tylko w plac贸wkach medycznych, ale tak偶e w restauracjach. Przynajmniej tak uprzejmie donosz膮 mi Klienci 馃槈 A Ty? Ile krok贸w ju偶 za Tob膮, a ile jeszcze przed?

Wracaj膮c jednak do dawno obiecanego monitoringu. Jak ju偶 Ci wspomina艂am, je偶eli o monitoring chodzi wesz艂y ostatnio w 偶ycie wa偶ne zmiany. Nowa ustawa o ochronie danych osobowych opr贸cz przepis贸w stricte dotycz膮cych danych osobowych zawiera bowiem r贸wnie偶 wa偶n膮 nowelizacj臋 przepis贸w prawa pracy.

Jest ona tym wa偶niejsza, i偶 do tej pory – o czym pisa艂am Ci ju偶 wcze艣niej – w polskim prawodawstwie w zasadzie brak聽 by艂o jakiejkolwiek podstawy prawnej do stosowania monitoringu. Oczywi艣cie to, 偶e takiej podstawy nie by艂o nie powodowa艂o, i偶 restauracje (jak i inne miejsca pracy) nie stosowa艂y monitoringu. Latami przyjmowa艂o si臋 bowiem, 偶e w momencie kiedy jego stosowanie jest wymagane wzgl臋dami bezpiecze艅stwa, mo偶emy taki 艣rodek zastosowa膰. Jednocze艣nie przyjmowa艂o si臋, 偶e nagrywani – czy to Go艣cie czy pracownicy – powinni bezwzgl臋dnie zosta膰 o nagrywaniu poinformowani.

I wprowadzona w艂a艣nie nowelizacja przepis贸w w zasadzie potwierdza obowi膮zuj膮ce dot膮d zasady. Nowelizacja dotyczy co prawda pracownik贸w, ale szerzej mo偶emy j膮 odnie艣膰 – tak jak dotychczas – r贸wnie偶 do naszych Go艣ci oraz innych os贸b przebywaj膮cych na terenie restauracji.

Jakie zasady utwierdza wi臋c ta nowelizacja, a jakie wprowadza?

  1. cel stosowania monitoringu – tu w zasadzie mamy potwierdzenie tego, co wiedzieli艣my ju偶 dotychczas –聽聽 monitoring mo偶e by膰 stosowany wobec pracownik贸w聽 w celu zapewnienia bezpiecze艅stwa, ochrony mienia, kontroli produkcji lub zachowania w tajemnicy informacji,聽 kt贸rych ujawnienie mog艂oby narazi膰 pracodawc臋 na szkod臋 – jednym s艂owem cele te wychodz膮 naprzeciwko interesom pracodawcy,
  2. wy艂膮czenia ze stosowania monitoringu –聽 to te偶 w sumie wiedzieli艣my ju偶聽 wcze艣niej, a聽 teraz ustawodawca wyra藕nie nam to potwierdzi艂 – nie mo偶emy monitorowa膰 pomieszcze艅 sanitarnych – 艂azienek, szatni pracowniczych, sto艂贸wek pracowniczych,聽 palarni oraz pomieszcze艅 udost臋pnionych organizacjom zwi膮zkowym, cho膰 ustawodawca przewidzia艂 tu jeden wyj膮tek. Mo偶na bowiem zastosowa膰 monitoring r贸wnie偶 w tych pomieszczeniach, o ile jest to niezb臋dne do wype艂nienia wskazanych wy偶ej cel贸w i nie narusza to godno艣ci oraz innych d贸br osobistych pracownik贸w oraz zasady wolno艣ci i niezale偶no艣ci zwi膮zk贸w zawodowych. Ustawodawca sugeruje jednak, aby jednocze艣nie zastosowa膰 techniki uniemo偶liwiaj膮ce rozpoznanie os贸b przebywaj膮cych w tych pomieszczeniach. Pytaniem retorycznym pozostaje,聽 na ile taki monitoring, uniemo偶liwiaj膮cy rozpoznanie nagrywanych os贸b w og贸le b臋dzie skuteczny.. Mo偶na sobie wyobrazi膰 co prawda, 偶e jego celem by艂oby odstraszenie os贸b, kt贸re mia艂by 艣wiadomo艣膰 samego faktu monitorowania聽 danego pomieszczenia, no ale hmm.. nietrudno b臋dzie takim osobom dowiedzie膰 si臋, 偶e mo偶na b臋dzie udowodni膰 im co najwy偶ej fakt wej艣cia i wyj艣cia z danego pomieszczenia, za艣 samo zachowanie wewn膮trz i tak pozostanie tajemnic膮. Jak聽 zwykle zatem to dopiero rzeczywisto艣膰 zweryfikuje聽 sensowno艣膰 i praktyczno艣膰 tego typu zapis贸w 馃槈
  3. okre艣lenie maksymalnego czasu przechowywania takich nagra艅 – a tu akurat nowo艣膰 – dot膮d 偶adne przepisy nie precyzowa艂y, jak d艂ugo mo偶emy przechowywa膰 takie nagrania. Obecnie ustawodawca wprost m贸wi, 偶e nagranie mo偶emy przechowywa膰 nie d艂u偶ej ni偶 3 miesi膮ce od daty nagrania, chyba 偶e.. No w艂a艣nie jest jeden wyj膮tek. Je偶eli zatem takie nagranie stanowi b膮d藕 mo偶e stanowi膰 dow贸d w post臋powaniu s膮dowym lub administracyjnym, okres jego przechowywania ulega przed艂u偶eniu do czasu zako艅czenia tego post臋powania;
  4. obowi膮zki informacyjne – pracownicy powinni zosta膰 poinformowani, 偶e stosujemy wobec nich monitoring, przy czym powinni艣my zastosowa膰 zar贸wno oznaczenia graficzne monitorowanych pomieszcze艅, jak i zasady stosowania monitoringu powinny zawiera膰 odpowiednie wewn臋trzne akty prawne (uk艂ad zbiorowy pracy, regulamin pracy lub stosowne obwieszczenie – w zale偶no艣ci od tego, jaki akt obowi膮zuje u danego pracodawcy).

Czy wszystkie te zasady powinni艣my odpowiednio stosowa膰 do naszych Go艣ci?

Co do zasady tak. Powinni艣my wi臋c:

  1. okre艣li膰 cel stosowania monitoringu – przy czym raczej b臋dzie to cel zbie偶ny ze stosowaniem monitoringu wobec pracownik贸w. Z monitoringu korzystamy聽 zatem celem zapewnienia bezpiecze艅stwa naszych Go艣ci, pracownik贸w, ale tak偶e mienia restauracji;
  2. nie nagrywa膰 obrazu z 艂azienek b膮d藕 innych miejsc, w kt贸rych monitoring mo偶e stanowi膰 zbytnie wkraczanie w prywatno艣膰 naszych Go艣ci – zgodnie z punktem 2 powy偶ej;
  3. przechowywa膰 nagranie z monitoringu nie d艂u偶ej ni偶 3 miesi膮ce od dnia nagrania (dot膮d okres ten okre艣la艂 sam administrator, powo艂uj膮c si臋 na swoje uzasadnione interesy – kszta艂towa艂 si臋 on r贸偶nie – od miesi膮ca do nawet sze艣ciu miesi臋cy i co do zasady mog艂oby dalej tak by膰, gdyby艣my byli w stanie oddzieli膰 nagranie, na kt贸rym wida膰 pracownika od tego nagrania, na kt贸rym wida膰 tylko Go艣ci – zazwyczaj nie b臋dzie to mo偶liwe, wi臋c bezpiecznie jest przyj膮膰, 偶e wszelkie nagrania przechowujemy nie d艂u偶ej ni偶 3 miesi膮ce), oczywi艣cie z tym wyj膮tkiem o kt贸rym pisa艂am wy偶ej. Pojawiaj膮 si臋 g艂osy, 偶e 3 miesi膮ce to ma艂o, w mojej ocenie wcale tak nie jest. Je偶eli kto艣 chce skorzysta膰 z nagrania, trzy miesi膮ce powinny mu spokojnie na to wystarczy膰;
  4. poinformowa膰 naszych Go艣ci – zar贸wno w formie graficznej, jak i w formie pisemnej informacji – o tym, 偶e stosujemy monitoring. Musimy pami臋ta膰, 偶e stosuj膮c monitoring przetwarzamy dane osobowe, osoby kt贸re s膮 na nagraniach musz膮 wi臋c zosta膰 poinformowane o tym, kto jest administratorem tych danych, jak d艂ugo dane b臋d膮 przechowywane, jakie przys艂uguj膮 im prawa itp. itd. – s艂owem – RODO si臋 k艂ania 馃檪

Jak widzicie – zmieni艂o si臋 wiele i niewiele. W zale偶no艣ci od tego, jak na to patrze膰. Zmieni艂o si臋 wiele bo stosowanie monitoringu wreszcie ma wyra藕n膮 podstaw臋 prawn膮, je偶eli trafi si臋 nam zbuntowany pracownik, kt贸ry burzy si臋 przeciwko nagrywaniu go w miejscu pracy, nie musimy si臋 ju偶 zbytnio t艂umaczy膰, wystarczy 偶e ode艣lemy go do kodeksu pracy. Jednocze艣nie tak naprawd臋 nie zmieni艂o si臋 a偶 tak wiele – zasady, kt贸re stosowali艣my do tej pory w wi臋kszo艣ci pozostaj膮 aktualne. Dlatego tak naprawd臋 bez problemu mo偶ecie w dalszym ci膮gu stosowa膰 wskaz贸wki, o kt贸rych pisa艂am w poprzednim wpisie dotycz膮cym monitoringu, z tym oczywi艣cie zastrze偶eniami, o kt贸rych pisa艂am dzisiaj.

PS. To jak b臋dzie z tym Mundialem? Polacy w domu, Niemcy te偶? Komu teraz kibicujemy? Ja wiernie pozostan臋 przy Hiszpanii 馃檪

Je偶eli chcesz skorzysta膰 z pomocy prawnej, zapraszam Ci臋 do kontaktu:

tel.: 507 025 782e-mail: kontakt@adwokatkosecka.pl

{ 0 komentarze… dodaj teraz sw贸j }

Dodaj komentarz

Wyra偶aj膮c swoj膮 opini臋 w powy偶szym formularzu wyra偶asz zgod臋 na przetwarzanie przez Kancelaria Adwokacka Adwokat Marta Kosecka Twoich danych osobowych w celach ekspozycji tre艣ci komentarza zgodnie z zasadami ochrony danych osobowych wyra偶onymi w Polityce Prywatno艣ci

Administratorem danych osobowych jest Kancelaria Adwokacka Adwokat Marta Kosecka z siedzib膮 w Gdyni.

Kontakt z Administratorem jest mo偶liwy pod adresem kontakt@adwokatkosecka.pl.

Pozosta艂e informacje dotycz膮ce ochrony Twoich danych osobowych w tym w szczeg贸lno艣ci prawo dost臋pu, aktualizacji tych danych, ograniczenia przetwarzania, przenoszenia danych oraz wniesienia sprzeciwu na dalsze ich przetwarzanie znajduj膮 si臋 w tutejszej Polityce Prywatno艣ci. W sprawach spornych przys艂uguje Tobie prawo wniesienia skargi do Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych.

Poprzedni wpis:

Nast臋pny wpis: