Marta Kosecka

adwokat

Prowadzę Kancelarię Adwokacką w Gdyni. Na co dzień doradzam przedsiębiorcom w zakresie szeroko pojętego prawa gospodarczego i handlowego, a także prawa pracy. Posiadam bogate doświadczenie w obsłudze podmiotów gospodarczych.
[Więcej >>>]

Współpraca Wzory i porady

Monitoring w restauracji. Dopuszczalność, dane osobowe..

Marta Kosecka09 lutego 20185 komentarzy

Wszyscy lubimy podglądać innych. No dobra, prawie wszyscy 😉 Siedząc na balkonie lubimy podglądać sąsiadów albo wczasowiczów wypoczywających obok nas na plaży. Z lubością przez lata obserwowaliśmy wszystkie reality show, teraz z chęcią podglądamy życie innych w Internecie.

Z drugiej strony, żyjemy w czasach gdzie wszędzie nas podglądają.. Często nie bacząc na to czy się nam to podoba czy nie. Podglądają nas więc w tramwaju, w centrum handlowym, w szkole  czy przedszkolu, a często także w pracy.

A jak jest z monitoringiem w restauracji? Jak powinieneś podejść do tego będąc restauratorem, a jak będąc gościem albo pracownikiem restauracji – bo co do tego, że punkt widzenia będzie się różnił w zależności od tego, po której stronie stoimy, nie ma chyba większych wątpliwości 😉

Zastosowanie monitoringu w restauracji ma z pewnością wiele zalet. Gdybym Cię o to zapytała z pewnością jednym tchem odpowiedziałabyś, że zapewnia to bezpieczeństwo, eliminuje również ryzyko niezidentyfikowania sprawcy jakiejś materialnej szkody, pozwala na obiektywne spojrzenie w przypadku, gdy pomiędzy naszymi gośćmi a obsługą dojdzie do konfliktu, a w przypadku pracowników – pozwala nie tylko na kontrolę ich pracy, a przez to wpływa na ich wydajność i higienę pracy, ale pozwala także kontrolować stan zapasów magazynowych, w razie gdyby któregoś z nich naszła pokusa przywłaszczenia sobie mienia swojego pracodawcy. To wszystko prawda.

Ale trzeba też pamiętać, że jego użycie wiąże się dla Ciebie jako restauratora z wieloma obostrzeniami i jest obarczone wieloma obowiązkami. Zwłaszcza w zakresie ochrony danych osobowych i związanych z tym obowiązków informacyjnych. Zapis z monitoringu zawiera bowiem dane osobowe w postaci wizerunku osób, które zostają dzięki niemu uwiecznione (takich danych nie będzie zawierał jedynie monitoring bez utrwalania zapisu).

Co istotne, korzystanie z monitoringu wizyjnego nie jest uregulowane w żadnym akcie prawnym. Nie ma o nim wzmianki w Kodeksie pracy, nie wspominają o nim również wprost zapisy ustawy o ochronie danych osobowych. Wiedząc jednak, że wizerunek człowieka stanowi dane osobowe, mimo iż ustawodawca nie wskazuje na to wprost, musimy zastosować wszystkie przepisy traktujące o ochronie danych osobowych, w tym nowe rozporządzenie RODO, o którym już Ci pisałam całkiem niedawno.

Co prawda w Kodeksie pracy szykuje się nowelizacja, która być może istotnie zmieni zasady stosowania monitoringu w miejscu pracy, ale póki co to tylko projekty, więc jeżeli pojawia się już wiążące unormowania, z pewnością Cię o tym poinformuję.

Zanim przejdziemy dalej – jeszcze jedna, podstawowa uwaga – żeby monitoring uznać za legalny, a więc zgodny z prawem – musi zostać zachowana proporcja pomiędzy celami, które chcemy osiągnąć, a stosowanymi przez nas metodami i środkami. Tak więc uzasadnieniem dla monitoringu jest zapewnienie szeroko pojętego bezpieczeństwa – rozumianego nie tylko jako ochrona osób i mienia znajdującego się na terenie restauracji, ale także jako bezpieczeństwo higieny i jakości pracy. Nie możemy zastosować monitoringu w toalecie, w szatni, w której przebierają się pracownicy, na stołówce, nie może on nam również służyć do podsłuchiwania naszych gości czy pracowników.

Sam zapis z monitoringu trzeba również należycie zabezpieczyć – dostęp do niego musi być ograniczony, a sam zapis nie może zostać upubliczniony, przykładowo w Internecie.

Jeżeli zatem..

.. jesteś restauratorem i chcesz zastosować monitoring na kuchni.

Powinieneś uregulować zasady wykorzystywania monitoringu w miejscu pracy w wewnętrznych przepisach restauracji, a jeżeli nie obowiązuje u Ciebie regulamin pracy, to w umowie o pracę. Pracownicy powinni również na piśmie potwierdzić, że o monitoringu wiedzą oraz że przekazałeś im wszelkie wymagane przepisami informacje (w przypadku pracowników jest to o tyle prostsze, że większość informacji takich jak nazwę i siedzibę pracodawcy znali już wcześniej ;). Co ważne, w przypadku monitoringu pracowniczego uznaje się, że stanowi on dostateczne usprawiedliwienie interesów pracodawcy i pracownik nie musi wyrażać zgody na jego zastosowanie.

.. jesteś restauratorem i chcesz zastosować monitoring na sali restauracyjnej oraz przed wejściem czy też w ogórku letnim.

Tu także ciążą na Tobie określone obowiązki informacyjne. Z pewnością powinieneś zatem umieścić na drzwiach restauracji, w widocznym dla każdego wchodzącego miejscu, stosowny piktogram wraz z krótką hasłową informacją o tym, że w tej restauracji stosowany jest monitoring. Dość powszechnie uznaje się, że również monitoring wizyjny gości nie wymaga uzyskania od nich stosownej zgody, bowiem jego wykorzystywanie wypełnia tzw. prawnie usprawiedliwiony cel, którym jest zapewnienie bezpieczeństwa.

 

Ale samo umieszczenie tabliczki informacyjnej oraz piktogramu może okazać się niewystarczające. Proponuję Ci zatem zastosowanie w tym wypadku takiej trójstopniowej struktury. A więc tak:

  1. jak pisałam już powyżej – piktogram wraz z hasłem informującym na drzwiach/oknie/witrynie,
  2. umieszczenie przy barze lub w innym widocznym miejscu tablicy zawierającej wymagane, najistotniejsze informacje związane z kwestią monitoringu,
  3. dla bardziej dociekliwych gości lub dla celów ewentualnej kontroli proponuję jednak stworzyć również regulamin monitoringu.

Bezwzględnie również Twoi pracownicy powinni posiadać niezbędne informacje w przedmiocie monitoringu i powinni w każdej chwili móc je przekazać gościom restauracji.

Kilkukrotnie wspominałam Ci, że przetwarzanie danych osobowych wiąże się z koniecznością spełnienia przez Ciebie obowiązku informacyjnego, zarówno wobec pracowników, jak i gości. Co zatem zawiera taki obowiązek informacyjny i jakie informacje zgodnie z RODO powinieneś przekazać? Z pewnością:

  • swoje dane oraz dane kontaktowe,
  • cel oraz podstawę prawną przetwarzania,
  • okres przez który dane będziesz przechowywać, a jeżeli nie jesteś w stanie tego określić, kryteria ustalania tego okresu,
  • informację o prawie do żądania dostępu do danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia,  lub ograniczenia przetwarzania lub o prawie do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
  • informację o prawie wniesienia skargi do organu nadzorczego,

oraz jeszcze kilka innych 🙂

[UWAGA!] W moim sklepie  online znajdziesz wzór takiej klauzuli informacyjnej. Wystarczy, że uzupełnisz w nim dane swojej restauracji, wydrukujesz i zawiesisz ją w swojej restauracji. Prawda, że proste? 🙂

Link do sklepu zostawiam tu.

*

Oczywiście, jeżeli mamy do czynienia z danymi osobowymi, pojawiają się i inne obowiązki ciążące na administratorze. Czynności monitorowania będą zatem musiały zostać ujęte w rejestrze czynności przetwarzania, powinieneś mieć także opracowaną politykę określającą procedurę realizowania praw przysługujących osobom, których dane osobowe przetwarzasz.

Jeżeli jesteś pracownikiem bądź gościem restauracji, zwracaj baczną uwagę na to, czy restaurator stosuje powyżej opisane metody i środki działania. Jeżeli monitoring śledzi również Wasze wizyty w toalecie bądź jeżeli widzicie wszechobecne kamery w na sali restauracyjnej, ale za to nigdzie nie widzicie informacji o tym, że miejsce w którym się znajdujecie jest monitorowane – reagujcie! Monitoring potrafi tak daleko wkroczyć w naszą prywatność, że zawsze warto pilnować tego, aby nie był nadmiernie wykorzystywany. Dla dobra tych oglądanych, ale i podglądających.. gdyż jeżeli uwagę zwróci na to nie gość albo pracownik, ale kontrola GIODO będzie to zdecydowanie mniej przyjemna i komfortowa sytuacja 😉

Jeżeli chcesz skorzystać z pomocy prawnej, zapraszam Cię do kontaktu:

tel.: 507 025 782e-mail: kontakt@adwokatkosecka.pl

{ 5 komentarze… przeczytaj je poniżej albo dodaj swój }

Grażyna 22 maja, 2018 o 18:35

Szaleństwo RODO. Bardzo dziękuję za pomocne wpisy. Mam pytanie odnośnie monitoringu-utrwalania wizerunku osób. U mnie w restauracji nie ma monitoringu, ale organizuję koncerty, spotkania, które są fotografowane, a zdjęcia umieszczane na facebooku i można je obejrzeć na ekranie w restauracji. Nie mam zgód tych osób. Kierowałam się zasadą, ze uczestnicząc w imprezie publicznej, zgoda nie jest potrzebna. Jeżeli ktoś zgłaszał, ze sobie nie życzy, oczywiście respektowałam to. Czy teraz mam usunąć wszystkie zdjęcia z osobami na zdjęciach?

Odpowiedz

Marta Kosecka 12 czerwca, 2018 o 14:32

Dzień dobry Pani Grażyno,
dziękuję za Pani komentarz. W mojej ocenie nie musimy odbierać oddzielnej zgody na rozpowszechnianie wizerunku innych osób jeżeli wizerunek tej osoby stanowi jedynie szczegół całości takiej jak impreza publiczna. Jeżeli więc taka osoba znajduje się w grupie, nie jest możliwa jej identyfikacja, a okoliczność, że tej osoby nie byłoby na zdjęciu nie wpłynęłaby na obraz całości, możliwe jest publikowanie zdjęć na profilu FB czy w naszej restauracji. Niemniej jednak musimy pamiętać, że często pojawiają się również zdania przeciwne, które zakładają że zgodę powinniśmy zawsze. Jest to regulacja nie tyle objęta przepisami RODO, co ustawą o Prawie autorskim i prawach pokrewnych, przy czym oczywiście klauzule informacyjne RODO powinny zawierać stosowne informacje również w tym zakresie.

Pozdrawiam serdecznie 🙂

Odpowiedz

Darek 20 czerwca, 2018 o 17:25

Witam,
W nawiązaniu do artykułu, jak się ma to wszystko co Pani napisał do tego, że monitoringu nie może być na stołówce? Sala restauracyjna nie jest traktowana jako stołówka? Czy stołówka jest traktowana jako miejsce spożywania posiłku przez pracowników?
Pozdrawiam

Odpowiedz

Marta Kosecka 20 czerwca, 2018 o 23:34

Witam Panie Darku,
jest dokładnie tak jak Pan mówi – chodzi o stołówkę pracowniczą. Tak jak nie możemy podglądać pracowników w szatni czy w pomieszczeniach sanitarnych, tak samo nie powinniśmy podglądać ich w trakcie posiłku. Nie ma po prostu to uzasadnienia w zapewnieniu bezpieczeństwa, a ponadto mogłoby naruszać prywatność naszych pracowników.

Pozdrawiam serdecznie 🙂

Odpowiedz

Tomek 5 sierpnia, 2020 o 15:55

Witam mam pytanie jest restauracja która ma monitoring obsługiwany przez agencje „Beta” a do tego właścicielka restauracji ma zamontowane swoje prywatne kamery poglądowe wraz z możliwością podsłuchiwania czy to jest legalne

Odpowiedz

Dodaj komentarz

Wyrażając swoją opinię w powyższym formularzu wyrażasz zgodę na przetwarzanie przez Kancelaria Adwokacka Adwokat Marta Kosecka Twoich danych osobowych w celach ekspozycji treści komentarza zgodnie z zasadami ochrony danych osobowych wyrażonymi w Polityce Prywatności

Administratorem danych osobowych jest Kancelaria Adwokacka Adwokat Marta Kosecka z siedzibą w Gdyni.

Kontakt z Administratorem jest możliwy pod adresem kontakt@adwokatkosecka.pl.

Pozostałe informacje dotyczące ochrony Twoich danych osobowych w tym w szczególności prawo dostępu, aktualizacji tych danych, ograniczenia przetwarzania, przenoszenia danych oraz wniesienia sprzeciwu na dalsze ich przetwarzanie znajdują się w tutejszej Polityce Prywatności. W sprawach spornych przysługuje Tobie prawo wniesienia skargi do Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych.

Poprzedni wpis:

Następny wpis: