P贸ki trwa jeszcze rok szkolny – mam dla Ciebie dwa „szkolne tematy” 馃檪
Pierwszy z nich powsta艂 w odpowiedzi na pytanie jednego z gastronom贸w warszawskich, kt贸ry dopytywa艂 si臋 ostatnio o to czy aby przyj膮膰 do swojej restauracji uczni贸w w ramach praktycznej nauki zawodu, potrzebuje tytu艂u mistrza w zawodzie.
Odpowied藕 brzmi: nie!
Brak tytu艂u mistrza w zawodzie nie powoduje, i偶 nie mo偶esz sta膰 si臋 instruktorem praktycznej nauki zawodu.
W rozporz膮dzeniu, kt贸re szczeg贸艂owo to okre艣la wymaga si臋 aby osoba, kt贸ra chce takim instruktorem zosta膰 posiada艂a tytu艂 mistrza w zawodzie albo 艣wiadectwo uko艅czenia jednej ze szk贸艂 ponadgimnazjalnych, tytu艂 zawodowy, tytu艂 robotnika kwalifikowanego lub r贸wnorz臋dnego, w zawodzie, kt贸rego chce naucza膰 oraz odpowiedni – 3, 4 lub 6-letni – sta偶 pracy.
W ka偶dym z powy偶szych przypadk贸w Ty lub Tw贸j pracownik, kt贸ry mia艂by si臋 podj膮膰 tego zadania musicie r贸wnie偶 mie膰 przygotowanie pedagogiczne wymagane od nauczycieli lub uko艅czony kurs pedagogiczny.
Oznacza to, 偶e aby m贸c pe艂ni膰 funkcj臋 instruktora praktycznej nauki zawodu obydwa powy偶sze warunki musz膮 by膰 spe艂nione 艂膮cznie – tak wi臋c musisz si臋 wylegitymowa膰 umiej臋tno艣ciami w zawodzie (tytu艂 mistrza, 艣wiadectwa, sta偶 etc.) oraz mie膰 przygotowanie pedagogiczne, cho膰by w postaci kursu pedagogicznego.
Wszystko to szczeg贸艂owo zosta艂o opisane w rozporz膮dzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 15 grudnia 2010 roku w sprawie praktycznej nauki zawodu (Dz. U. z 2010 roku, Nr 244, poz. 1626) i po szczeg贸艂y do tego arcyciekawego aktu prawnego Ci臋 odsy艂am 馃槈
呕eby za bardzo nie przynudza膰 staram si臋 nie przytacza膰 tu akt贸w prawnych, ale przegl膮daj膮c r贸偶ne fora i strony internetowe zauwa偶y艂am, i偶 mimo tego, 偶e owo rozporz膮dzenie liczy ju偶 sobie niemal 7 lat, wiele os贸b w dalszym ci膮gu powo艂uje si臋 na przepisy rozporz膮dzenia z 2002 roku, dlatego uzna艂am, 偶e warto przytoczy膰 dat臋 i pe艂ny tytu艂 aktualnie obowi膮zuj膮cego rozporz膮dzenia.
Jak wida膰, co do uprawnie艅 bycia instruktorem praktycznej nauki zawodu, ustawodawca do艣膰 szeroko okre艣li艂 wachlarz os贸b, kt贸re mog膮 podj膮膰 si臋 tej funkcji.
Skoro ju偶 poruszy艂am temat praktycznej nauki zawodu, chcia艂abym opowiedzie膰 Ci nieco wi臋cej o tej przyjemnej i zarazem po偶ytecznej formie wsp贸艂pracy z m艂odymi lud藕mi, kt贸ra z jednej strony pozwala na pozyskanie dodatkowych r膮k do pracy, a jednocze艣nie stawia na Twojej drodze ucznia, kt贸ry liczy na to, 偶e z Twojej restauracji wyniesie baga偶 pozytywnych i cennych do艣wiadcze艅.
Co do podstawy Waszej wsp贸艂pracy – masz dwa wyj艣cia. Mo偶esz zawrze膰 umow臋 o prac臋 w celu przygotowania zawodowego z samym uczniem, mo偶esz r贸wnie偶 zawrze膰 umow臋 o praktyczn膮 nauk臋 zawodu z dyrektorem szko艂y, w kt贸rej ucz膮 si臋 Twoi przyszli uczniowie.
Zakres wiedzy i umiej臋tno艣ci, kt贸re masz przekaza膰 swoim uczniom, r贸wnie偶 nie s膮 dowolne. S膮 one bowiem okre艣lone w programie nauczania dla danego zawodu. Praktyki mog膮 by膰 organizowane indywidualnie lub w grupach.
I koszty – uwaga! Tu ju偶 wida膰 r贸偶nic臋, pomi臋dzy nawi膮zaniem wsp贸艂pracy bezpo艣rednio z uczniem a podpisaniem stosownej umowy z dyrekcj膮 szko艂y. Szko艂a bowiem zobowi膮zana jest do zrefundowania wynagrodzenia oraz dodatku szkoleniowego dla instruktor贸w praktycznej nauki zawodu. Co wi臋cej, szko艂a ma r贸wnie偶 obowi膮zek refundacji koszt贸w takich jak odzie偶 czy obuwie.
Je偶eli natomiast przyjmujesz ucznia na w艂asn膮 r臋k臋, tu zasady s膮 nieco inne, a uzyskanie dofinansowania koszt贸w kszta艂cenia uczni贸w warunkowane jest zdaniem przez nich egzamin贸w potwierdzaj膮cych ich kwalifikacje w wyuczonym zawodzie.
Trwa sezon 艣lubny, wielkimi krokami nadchodzi r贸wnie偶 sezon wakacyjny. Pami臋taj, 偶e uczniowie mog膮 odbywa膰 swoje praktyki nie tylko w ci膮gu roku szkolnego, ale tak偶e w czasie wakacji. Kto wie, mo偶e to dobry moment 偶eby podszkoli膰 kolejne pokolenie m艂odych gastronom贸w a jednocze艣nie zyska膰 dodatkowe r臋ce do pracy? 馃檪
PS. A taki rozkoszny ptaszek siedzia艂 sobie ostatnio na lusterku mojego samochodu. Ledwo co fruwa艂 i zapewne te偶 potrzebuje si臋 jeszcze wiele nauczy膰 馃槈
{ 0 komentarze… dodaj teraz sw贸j }