Toaleta w restauracji. Obalamy mity.

Marta Kosecka11 kwietnia 2019Komentarze (0)

Jak już wywnioskowałeś z tytułu, wracamy dziś do jednego z ulubionych cyklów wpisów Czytelników bloga. Zajmiemy się zatem mitami na temat.. dostępności toalet w restauracji. A uwierz mi jest ich naprawdę sporo. Nie jestem nawet pewna, czy wszystkie uda mi się dziś wymienić i opisać. Kiedy toaleta musi być obowiązkowo w restauracji? Ile toalet musimy zapewnić Gościom? Czy toalety koedukacyjne są OK? Czy pracownicy mogą korzystać z tych samych toalet co Goście? Czy wreszcie toalety mogą być odpłatne? Czy mogą być odpłatne tylko dla osób z zewnątrz, a dla Gości muszą być udostępnione nieodpłatnie? A może w ogóle nie mogą być odpłatne?

Na te wszystkie pytania postaram się odpowiedzieć w dzisiejszym wpisie. A uwierz mi.. fora i grupy internetowe jeżeli chodzi o toalety w restauracjach dosłownie się gotują.. Zresztą nie tylko fora.. rozliczne strony internetowe „dedykowane gastronomii” też zawierają wiele ciekawych teorii na ten temat, niekoniecznie idących w parze z obowiązującymi przepisami. Choć tu akurat to ja się gotuję! Jeżeli bowiem zamierzam profesjonalnie doradzać.. naprawdę wypadałoby chociaż zapoznać się z obowiązującymi przepisami 😉

Generalnie jednak rzecz ujmując.. każdy, absolutnie każdy ma w tym temacie swoje zdanie, którego absolutnie nie zamierza zmienić. No… moja racja jest w końcu najmojsza 😉

Tak więc.. Moi Mili..

Twierdzenie nr 1

Nie musisz mieć toalety dla klientów, jeśli masz lokal mały lub nie sprzedajesz alkoholu

NIEPRAWDA,  NIEPRAWDA,  i jeszcze raz NIEPRAWDA. Toaletę dla Gości musisz udostępnić w każdym przypadku! Zawsze. Nawet jednemu, pojedynczemu Gościowi. Nieważne czy sprzedajesz alkohol czy też nie, nie ma to w tym przypadku jakiegokolwiek znaczenia. W ogóle nie mam pojęcia, skąd wziął się ten mit o tym, że żeby sprzedawać alkohol musisz mieć toaletę dla Gości. W każdym razie ustawa o wychowaniu wychowaniu w trzeźwości tego nie reguluje, zezwolenie na sprzedaż alkoholu również nie 😉

Toalety dla Gości nie musisz udostępnić tylko wówczas, gdy sprzedajesz wyłącznie jedzenie na wynos. Pamiętaj jednak, że w sytuacji kiedy rozstawiasz w lokalu stoliki, to wyraźny sygnał dla Gości żeby usiąść i skonsumować zakupione jedzenie, a w takiej sytuacji.. musisz mieć toaletę dla Gości..

Jeżeli masz mały lokal i ze względu na powierzchnię może w nim przebywać maksymalnie 10 osób, może być to toaleta koedukacyjna. W innym przypadku, musisz mieć osobną toaletę dla kobiet i osobną dla mężczyzn i to w następującej proporcji: jedna miska ustępowa na 20 kobiet i jedna miska ustępowa oraz jeden pisuar na 30 mężczyzn.

Masz lokal dwupoziomowy? Jeżeli na jednym piętrze przebywa nie więcej niż 10 osób, toaleta może znajdować się na najbliższej, wyższej lub niższej, kondygnacji.  Choć tu, mówiąc szczerze, Sanepid patrzy dość przychylnym okiem. Rzadko zdarzają się 2 toalety na 2 piętrach w jednej restauracji, rzadko też się zdarza, żeby sala była przystosowana dla.. 10 Gości 🙂

 

Twierdzenie nr 2

Pracownik nie  może korzystać z toalety ogólnodostępnej bo może przenieś w ten sposób jakieś bakterie

NIEPRAWDA. Wiem, że są Sanepidy, które próbują się upierać, że pracownicy nie mogą korzystać ze wspólnej toalety razem z Gośćmi. Ale nie wynika to z jakiegokolwiek przepisu prawa, nie ma przepisu zabraniającego, aby pracownicy korzystali z tej samej toalety co nasi Goście.

W przypadku kiedy na taki Sanepid trafisz.. idziemy na wojnę albo się dostosowujemy, jak zawsze ocena „co się nam bardziej opłaca”, będzie zależała od konkretnej sytuacji i wielu czynników, które się będą składały na taką ocenę, nie da się tego ocenić z góry.

Dla pracowników na pewno wygodniejszym rozwiązaniem będzie toaleta osobna, jednak duże znaczenie będzie miała w takim wypadku również wielkość lokalu, tworzenie w przypadku kawiarni, w której znajdują się 3 stoliki i łącznie 6 krzeseł oddzielnej toalety często będzie się po prostu mijało z celem.

Jeżeli zaś chodzi o przenoszenie bakterii.. a po pracy nie mogą ich przenieść, korzystając z toalety w każdym innym dowolnym miejscu? Lub nawet nie korzystają akurat z toalety, ale w inny sposób? Co więcej.. zakładam, że po skorzystaniu z toalety, każdy pracownik wie, w jaki sposób ma zadbać o higienę i nieważne w takim przypadku czy korzysta z toalety ogólnodostępnej czy przeznaczonej tylko dla pracowników.

 

Twierdzenie nr 3

Toaleta dla pracowników może znajdować się poza restauracją

NIE do końca PRAWDA. Pomieszczenia sanitarne dla pracowników powinny znajdować się w budynku, w którym odbywa się praca albo w budynku połączonym łącznikiem z tym budynkiem, co do zasady nie dalej niż 75 m od stanowiska pracy. Ale tak, w przypadku niektórych małych lokali Sanepid zgadza się, aby pracownicy korzystali z toalety usytuowanej w sąsiednim lokalu, na podstawie zawartej z tym lokalem umowy, choć musisz w tym wypadku pamiętać, że jeżeli chcesz serwować jedzenie na miejscu i tak musisz zapewnić toaletę Gościom, więc co z tego, że nie będziesz jej musiał urządzać z myślą o pracownikach?

Oczywiście, jeżeli prowadzona przez Ciebie restauracja mieści się w centrum handlowym lub stanowi część innego większego obiektu użyteczności publicznej (jak przykładowo dworzec), zarówno pracownicy, jak i Klienci mogą korzystać z toalet, które znajdują się w strefie wspólnej dla całego takiego obiektu. I tu m.in. chodzi o tę magiczną odległość 75 metrów od stanowiska pracy.

 

Twierdzenie nr 4

W restauracjach o powierzchni powyżej 100 m² musimy zainstalować w toalecie przewijak

NIEPRAWDA. W budynkach restauracji o takiej powierzchni musimy bowiem urządzić tzw. pokój matki i dziecka (choć powinniśmy w zasadzie mówić pokój rodzica i dziecka, wszak tatusiowie też z takich pokojów korzystają razem ze swoimi pociechami). Jest to co prawda wymóg jeszcze całkiem świeży, bo wszedł w życie dopiero w sierpniu ubiegłego roku, ale .. jest to pomieszczenie przeznaczone nie tylko do przewijania dzieci, ale także ich.. karmienia 🙂 Dlatego, to nie powinna być toaleta, ale inne, wydzielone pomieszczenie, wyposażone co prawda w umywalkę, ale jednak nie toaleta.. Spotkałam się z poglądem, że dlatego warto  urządzać toaletę dla niepełnosprawnych, bo przecież chyłkiem, za jednym zamachem, tworzymy sobie dwa udogodnienia  w jednym pomieszczeniu, co jest oczywistą nieprawdą..

 

Twierdzenie nr 5

Lokale do 100 m² obowiązują mniejsze wymogi i obostrzenia.

NIEPRAWDA. To znaczy może tak być, ale wówczas wynika to wyłącznie z praktyki danego Sanepidu. To prawda, przepisy zawierają pewne wyłączenia dla budynków użyteczności publicznej, jakim na potrzeby analizowania tych przepisów są lokale gastronomiczne, ale te wyłączenia dotyczą tylko obsługi bankowej, handlu lub usług, a zgodnie z definicją budynku użyteczności publicznej, gastronomia nie stanowi usług, ale osobną kategorię. Definicja wymienia po kolei: „obsługa bankowa, handel, gastronomia, usługi”, a wśród wyłączeń pominięta została tylko gastronomia. W mojej ocenie, świadomie 😉

 

Twierdzenie nr 6

Toalety w restauracji powinny znajdować się za przedsionkiem.

PRAWDA. Faktycznie, co do zasady, zarówno toaleta dla pracowników, jak i dla Gości powinny znajdować się dopiero za przedsionkiem, w którym instalujemy samą umywalkę, zapewniamy również mydło, ręczniki papierowe bądź suszarkę. Pamiętaj, że toaleta to strefa brudna, a my znajdujemy się w restauracji, gdzie niezwykle ważne jest oddzielenie od takiej strefy zarówno produkcji, jak i konsumpcji. Pewnym wyjątkiem jest w tej sytuacji toaleta dla niepełnosprawnych, gdzie wymogu tego można uniknąć.

Inne wymogi dotyczące wyglądu toalet to m.in.: ściany do wysokości 2,5 metra, a do wysokości co najmniej 2 metrów powinny mieć powierzchnie zmywalne i odporne na działanie wilgoci, drzwi powinny otwierać się na zewnątrz, zaś posadzka powinna być zmywalna, nienasiąkliwa i nieśliska.

 

Twierdzenie nr 7

Szczegóły dotyczące toalety w danym lokalu wyznacza Sanepid.

(NIE)PRAWDA. Szczegóły dotyczące toalety w danym lokalu wyznaczają obowiązujące przepisy prawa. Kropka. Choć to prawda, są różne Sanepidy i z różnym rygoryzmem podchodzą do przepisów, i tak w jednym Sanepidzie można czasem można wynegocjować pewne ustępstwa od obowiązujących przepisów, w innym będą się ściśle ich trzymać, a w jeszcze innym będą nawet próbowali stać ponad przepisami. Dlatego jeżeli masz jakiś problem związany z zapewnieniem odpowiedniej ilości toalet albo masz problem chociażby z zapewnieniem przedsionka albo innych wymagań, zawsze warto z Sanepidem się konsultować, a już najlepiej w ogóle dobrze z nimi żyć. Choć wszyscy wiemy, że czasem się nie da 😉 Jednak w sytuacjach spornych pamiętaj, że to nie Sanepid decyduje o tym, ile i jakiego typu toalet musi być w Twoim lokalu. Czasem warto z Sanepidem powalczyć. I tak, da się to zrobić, czasem po prostu nie warto tracić energii..

***

Pamiętaj też, że przepisy bywają zmienne. Tak jak w przypadku pokoju dla matki z dzieckiem, niektóre wymogi są dodawane, inne uchylane. Zazwyczaj jednak (i tak jest też w tym przypadku), jeżeli prowadzisz już działającą restaurację, możesz w dalszym ciągu prowadzić ją w oparciu o zasady stare, tak długo jak długo nie będziesz prowadził jakiegoś poważnego remontu lub przebudowy. Inaczej, kiedy dopiero jesteś na etapie projektowania swojej restauracji, wtedy musisz uwzględniać wszystkie aktualnie obowiązujące normy, a czasem warto również wybiec o krok naprzód.

Pisząc to mam na myśli toalety dla niepełnosprawnych. Mimo, iż przepisy nie wskazują jednoznacznie, iż co najmniej jedna z toalet w restauracji powinna być przystosowana do potrzeb osób niepełnosprawnych ruchowo (i z tego co wie również Sanepidy nie upierają się przy takim wymogu), jeżeli masz taką możliwość tworząc dopiero restaurację od podstaw albo istotne ją zmieniając, warto pomyśleć o stworzeniu takiej przestrzeni. Wymogi, które musisz spełnić w tym wypadku (takie jak m.in. zapewnienie odpowiedniej przestrzeni manewrowej dla wózka inwalidzkiego, stosowanie drzwi bez progów czy zainstalowanie odpowiednio przystosowanej miski ustępowej, umywali i uchwytów ułatwiających korzystanie z tych urządzeń) są bowiem niewielkie w porównaniu do korzyści, jakie może przynieść takie rozwiązanie, zwłaszcza dla Twoich Gości 🙂

Już na sam koniec, bo nie mogę o tym nie wspomnieć.. co z pobieraniem opłat za korzystanie z toalety? Zarówno od osób z zewnątrz, jak i od naszych Gości? Tak naprawdę to Twoja wola. Prawo tego nie reguluje, choć wydaje się, że pobieranie opłat od Gości jest wątpliwe co najmniej marketingowo 😉 Prawo reguluje za to coś innego.. a mianowicie.. podatki! Jeżeli za korzystanie z toalety pobierasz opłaty.. świadczysz usługi, a osoba korzystająca z toalety może Cię poprosić o paragon fiskalny. I powiem więcej – będzie miała rację. Tak wiem, że zaraz część z Was powie mi, że to przesada bo Państwo wyciąga ręce po 2 złote opłaty za toaletę. Niby tak.. ale jak z tej toalety skorzysta 200 osób dziennie przez 30 dni w miesiącu.. pamiętaj zawsze o skali 😉 Zwłaszcza, że kilka skarbówek wpadło już na pomysł przeprowadzenia tego typu kontroli.

Dziwicie mi się więc, że czytając:

Toaleta dla Klientów lokalu gastronomicznego wymagana jest bezwzględnie wtedy, kiedy w lokalu sprzedawany jest alkohol. W takim przypadku należy posiadać co najmniej 1 toaletę na około 20 Gości.

dosłownie gotuję się od środka? 😉

Mam nadzieję, że nie. I mam nadzieję, że ten dzisiejszy, jak zwykle długi wpis 😉 pomoże Ci uporządkować trochę Twoją wiedzę na temat toalet w branży gastronomicznej 🙂

Jeżeli chcesz skorzystać z pomocy prawnej, zapraszam Cię do kontaktu:

tel.: 507 025 782e-mail: kontakt@adwokatkosecka.pl

{ 0 komentarze… dodaj teraz swój }

Dodaj komentarz

Wyrażając swoją opinię w powyższym formularzu wyrażasz zgodę na przetwarzanie przez Kancelaria Adwokacka Adwokat Marta Kosecka Twoich danych osobowych w celach ekspozycji treści komentarza zgodnie z zasadami ochrony danych osobowych wyrażonymi w Polityce Prywatności

Administratorem danych osobowych jest Kancelaria Adwokacka Adwokat Marta Kosecka z siedzibą w Gdyni.

Kontakt z Administratorem jest możliwy pod adresem kontakt@adwokatkosecka.pl.

Pozostałe informacje dotyczące ochrony Twoich danych osobowych w tym w szczególności prawo dostępu, aktualizacji tych danych, ograniczenia przetwarzania, przenoszenia danych oraz wniesienia sprzeciwu na dalsze ich przetwarzanie znajdują się w tutejszej Polityce Prywatności. W sprawach spornych przysługuje Tobie prawo wniesienia skargi do Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych.

Poprzedni wpis:

Następny wpis: